5 Days Off, dag 2: Gemaskerde superheld DOOM verdient de hoofdletters

Hoe een kale, dikke bierdrinkende campinggast van bijna veertig zijn plan ziet slagen

Erik Zwennes ,

Daniel Dumile (39) aka DOOM maakte met Born Like This een van de beste platen van vorig jaar. In zijn eerste show in Nederland ooit weet hij de zaal voor zich te winnen. Op plaat is DOOM een boze mafkees die enkel tussen de regels door op humor betrapt kan worden. Live heeft de beste man er zin in en lacht hij achter zijn glimmende masker naar de zaal.

Hoe een kale, dikke bierdrinkende campinggast van bijna veertig zijn plan ziet slagen

Daniel Dumile (39) aka DOOM maakte met Born Like This een van de beste platen van vorig jaar. In zijn eerste show in Nederland ooit weet hij de zaal voor zich te winnen. Op plaat is DOOM een boze mafkees die enkel tussen de regels door op humor betrapt kan worden. Live heeft de beste man er zin in en lacht hij achter zijn glimmende masker naar de zaal.

GEZIEN:

DOOM, 5 Days Off, Paradiso, 4 maart 2010
 
MUZIEK:
Daniel Dumile is een Amerikaanse rapper met een stripboekenfetisj. De geboren Brit werkt sinds de jaren '80 met zijn unieke flow, neus voor beats en onderwerpkeuze zich op als een van de boeiende figuren uit de Amerikaanse undergroundhiphop. Zijn podiumpresentatie, die begon met een panty over zijn hoofd, groeide uit tot een mythische ode aan stripboef Dr Doom. Via enkele rauwe soloalbums onder diverse pseudoniemen (MF DOOM, Viktor Vaughn, King Geedorah, Metal Fingers) begon hij op te vallen. Hij werkte met Dilla, GZA, Talib Kweli en Ghostface, bracht diverse zelf geproduceerde instrumental-albums uit, maar brak door bij een groter publiek dankzij de samenwerking met producer Madlib als Madvillain. Als Danger Doom werkte hij samen met Danger Mouse, bekend van The Grey Album, Gnarls Barkley en anno nu het Shins-project Broken Bells. Vorig jaar liet DOOM de MF (Metal Face) voor zijn naam vallen en bracht het sterke album Born Like This uit. Het masker houdt Dumille gewoon op en de plaat is geen grote stap van zijn vorige platen. Het doet aan als een soort carrièreoverzicht dankzij eigen beats en producties van J Dilla, Madlib, Jake One en een remix van niemand minder dan Thom Yorke. Van de plaat werden in Amerika niet meer dan 5000 exemplaren verkocht. Nee, DOOM is geen handige zakenman. Alhoewel, hij krijgt vanavond de grote zaal van Paradiso stampvol (blanke mannen). En dat met een ticketprijs van 35,- (!).

PLUS:
Ondanks de indrukwekkende carrière van DOOM is dit de eerste maal dat hij een clubshow geeft in Nederland. Het is knap dat deze dikke bierdrinker van bijna veertig met campingkleding en de slechtste marketing en a&r in hiphop deze zaal vol krijgt, voor die prijs. Maar dit is potdomme wel DOOM! Dumile heeft er een handje van om af te zeggen, voortijdig weg te lopen of gewoon een vriendje met een masker het podium op te sturen (imposter). Maar vanavond staat er zeker geen DOOMposter op het podium. Na een blok oude jaren '90 tracks met slecht geluid hebben DOOM en zijn gigantische hypeman hun snode plannetjes uitgerold. Na een harde Madvillain-track en een blok Born Like This-nummers is het publiek grotendeels gewonnen. Op plaat is DOOM een boze mafkees die enkel tussen de regels door op humor betrapt kan worden (DOOM ontwierp een eigen sneaker en rapt "Do a deal for kicks and get rich quick"). Live heeft de beste man er zin in en lacht hij achter zijn glimmende masker naar de zaal. De twee maken grapjes en doen kinderachtige dansjes. Wanneer de hypeman voor de zoveelste keer met zijn indrukwekkende pens en schouderpartij tegen de kleinere DOOM op springt begint deze te miepen: "Stop hittin' me, you're too big!" Op zijn beurt verrast DOOM zijn kompaan met een track die hij (zogenaamd) niet kent. Het maakt niet uit, de zaal kent het nummer ook niet, maar geniet van het enthousiasme en de energie. 

MIN:
Eerlijk is eerlijk: als je vanavond geen enkele track kent, is het vooral een boeiend schouwspel. Jonge mannen in de eerste rijen rappen woord voor woord mee, de huppelhypeman doet het podium trillen, het masker blinkt en bij vlagen gaan alle handen tot op de balkons omhoog. DOOM de diva laat na het doven van de zaallichten vrolijk nog een kwartier op zich wachten. Het eerste kwartier is onverstaanbaar door slecht geluid, na de sneakerreclame moet DOOM zeker gecontracteerd worden door een logopedieinstituut. Met een dergelijke discografie worden uiteraard meer nummers niet gespeeld dan die we wel horen. Maar deze set had wel 'hits' als That's That van Born Like This of Space Ho's van The Mouse & The Mask kunnen gebruiken.

CONCLUSIE:

Bij deze artiest zijn er maar drie reacties mogelijk: je kent hem niet, je haat het gefabriceerde mysterie of je bent een fan voor het leven. Vanavond staan in Paradiso bezoekers uit alle drie de categorieën. Veel 5 Days Off passe-partout-houders komen een kijkje nemen bij deze dure avondopener. Een aantal haters lijkt enkel betaald te hebben om bevestigd te worden in hun oordeel en een groot deel van de zaal heeft de superheld met zijn iconische masker eindelijk eens live gezien. 

"You are by far the loudest audience on our tour," aldus de hypeman. Het lijkt nu eens geen stom cliché dat hij en DOOM elke avond herhalen. De zaal krijgt zelfs een toegift van één nummer. Na minder dan een uur verdwijnt DOOM definitief achter de gordijnen. Zou hij de smaak te pakken hebben of was dit een eenmalig uitstapje voor het geld? De fans hopen op het eerste, en terecht.
 
CIJFER:
7