Opnieuw minder cd’s over de toonbank

NVPI: "Platenmaatschappijen richten zich op nieuwe producten"

Atze de Vrieze ,

In het eerste halfjaar van 2009 zijn opnieuw minder cd’s verkocht. De omzet aan fysieke albums daalde met 6,7 procent naar 91,6 miljoen euro. De cd-single zet zijn vrije val door, met een daling van 27,2 procent. Cd-winkels konden de daling in deze periode niet goedmaken met de verkoop van games. Voor het eerst stagneerde ook die markt.

NVPI: "Platenmaatschappijen richten zich op nieuwe producten"

In het eerste halfjaar van 2009 zijn opnieuw minder cd’s verkocht. De omzet aan fysieke albums daalde met 6,7 procent naar 91,6 miljoen euro. De cd-single zet zijn vrije val door, met een daling van 27,2 procent. Cd-winkels konden de daling in deze periode niet goedmaken met de verkoop van games. Voor het eerst stagneerde ook die markt. “Dat komt onder meer door de recessie”, denkt Wouter Rutten van branchevereniging NVPI, die de cijfers bekend maakte. “Voor het tweede halfjaar wordt wel weer een groei verwacht. De populaire consoles zijn de laatste tijd enorm in prijs gedaald, waardoor een run op games verwacht wordt.”

De cd-verkopen laten al jaren een constante daling zien. De muziekmarkt bestaat dan ook tegenwoordig uit veel meer dan fysieke winkels. Digitale albumverkopen stegen de afgelopen zes maanden met 37 procent, singles met bijna 39 procent. Dat klinkt indrukwekkend, maar de digitale verkopen zijn bij elkaar nog altijd maar 6 procent van het totaal. Maar ook dan is het beeld nog lang niet compleet. “Platenmaatschappijen halen tegenwoordig zo’n 15 procent van hun omzet uit verschillende vormen van exploitatie”, zegt Rutten. “Dat zijn niet alleen downloads, maar ook bijvoorbeeld licenties voor games en film, ad supported diensten en ringtones.”

Opvallend is bovendien dat Nederlandse muziek het nog altijd goed doet. Artiesten als Nick & Simon, Marco Borsato, Ilse Delange, Bløf en Guus Meeuwis staan in de top tien van grootverkopers. Hoe de Nederlandse muziekindustrie er precies voor staat, is dan ook moeilijk te zeggen op basis van deze cijfers. Ook aan de consumentenkant meet NVPI niet alle entertainmentuitgaven. Streaming abonnementen bij buitenlandse diensten als Last.fm bijvoorbeeld, of concertkaartjes.

Toch concludeert de NVPI dat de recente ontwikkeling in de bestrijding van gratis online aanbod (gewonnen zaken tegen The Pirate Bay en Mininova) goed zijn voor de industrie. “Uit Brits onderzoek blijkt dat illegaal downloaden verantwoordelijk is voor zo’n 40 procent van de verkoopdaling. Er zijn nog meer oorzaken. Mensen hebben hun favoriete films allemaal vervangen op dvd, de mobiele telefoon moet ook betaald worden. Of je het consumentengedrag nog kunt veranderen, weten we niet, maar we kunnen op zijn minst het aanbod aanpakken. Eindelijk wordt erkend dat de industrie niet kan concurreren tegen gratis.”