Woekerwinsten op LiveNation Tickettrade aangepakt

Mojo niet blij met prijzen en uiterlijk Tickettrade website

Tomas Delsing ,

Meer dan driehonderd euro. Dat is de prijs die je moet neertellen om nu nog naar het uitverkochte concert van Muse in Ahoy te kunnen. De aanbieder: geen louche zwarthandelaar, maar een particulier via Tickettrade.nl, de website die direct gelieerd is aan organisator Mojo.

Mojo niet blij met prijzen en uiterlijk Tickettrade website

Te koop: veldkaarten voor Muse, 14 november in Ahoy. Totaalprijs: meer dan driehonderd euro per stuk, waarvan bijna zestig euro opgaat aan administratie- en verzendkosten. Dit is niet via een louche zwarthandelaar, maar gewoon via Tickettrade.nl, het aan Mojo gelieerde platform waar aanbieders en kopers van concertkaarten elkaar treffen. Daar komt, als het aan Mojo ligt, snel verandering in. Seatwave, de organisatie achter Tickettrade, gaat er strenger op toezien dat de prijzen niet de pan uitrijzen. Ook zal het onderscheid tussen Mojo’s LiveNation en Seatwave Tickettrade duidelijker worden.

De aanpassingen zijn nodig om te voorkomen dat officiële concertkaarten op Tickettrade duurder worden dan bij zwart- en tussenhandel. Nieuwe software moet het makkelijker maken om toezicht te houden op de aangeboden tickets: de genoemde kaarten voor Muse in Ahoy zijn meer dan vijf keer over de kop gegaan – niet heel uitzonderlijk op de site – en zullen in de toekomst geweerd worden. Dat betekent niet dat de prijzen gelijk zullen zijn aan die van LiveNation zelf.

Mojo voorlichter Marjanne Manders legt uit waarom: “Seatwave, dat de techniek en organisatie achter Tickettrade regelt, is een commercieel bedrijf. Zij maken bepaalde kosten die ze moeten dekken en willen daarnaast nog winst maken op de verkochte tickets. Daarbij lopen ze best wat risico’s: ze kunnen niet in onze ticketdatabase en zijn dus niet altijd zeker van de geldigheid van een ticket, zeker niet bij e-tickets: je weet nooit hoe vaak die zijn uitgedraaid. Daarom gaat een deel via ons; Seatwave komt met het ticket naar ons, wij vernietigen het en geven een nieuw uit. Zo is de klant verzekerd van een geldig toegangsbewijs, maar moeten zowel Seatwave als wij kosten maken om die zekerheid te bieden. Wel zal na de update duidelijker zijn wat de oorspronkelijke prijs van het ticket was en wat de klant extra betaalt.”

Mojo is niet blij met de woekerprijzen, maar is aan handen gebonden: “In eerste instantie was het de bedoeling dat we Tickettrade helemaal los zouden laten en de markt zijn werk laten doen, maar dat werkt dus niet. Probleem is dat er geen wetgeving bestaat die maximumprijzen voor doorverkoop stelt. Als we dit zelf zouden instellen, jagen we verkopers van de site. Daardoor zullen er helemaal geen kaarten met echtheidsgarantie meer aangeboden kunnen worden. Dergelijke maatregelen moeten voor iedereen gelden, ook voor tussenhandelaars en aanbieders op marktplaats.” 

Die wetgeving komt er mogelijk wel: De SP en het CDA diende in mei 2008 een wetsvoorstel in om aan de prijs van doorverkochte kaarten een maximum te stellen van 110 procent van de oorspronkelijke waarde. Tot die tijd moeten Mojo en Tickettrade zelf maatregelen nemen: de “echte uitschieters”, zoals ons voorbeeld, zullen aangesproken of verwijderd worden. Particulier en commercieel.

Veelgehoorde kritiek is dat het onderscheid tussen de partijen moeilijk te maken is: de site van Tickettrade staat vol LiveNation logo’s en ook de lay-out verschilt weinig. Daardoor denken klanten van Tickettrade onterecht dat ze hun tickets rechtstreeks bij Mojo kopen. De organisator erkent dat en is evenmin blij met die verwarring: “Het moet voor de consument duidelijk zijn bij wie hij zijn ticket koopt. Wij willen niet geassocieerd worden met kaarten van rond de driehonderd euro, dat is voor onze naam ook schadelijk. Daarom zal de vernieuwde site van Tickettrade uiterlijk meer verschillen van de onze.”