Tiësto: “Als Marco Borsato 6 miljoen verliest, lacht heel Nederland”

Trance-dj verbrandt zijn schepen achter zich

Atze de Vrieze ,

Trance-dj Tiësto staat nog altijd aan de wereldtop, maar vindt het zelf tijd voor iets anders. Zijn nieuwe album Kaleidoscope staat vol met verrassende gastbijdragen, van onder meer Bloc Party, Sigur Ros en Tegan & Sara.

Trance-dj verbrandt zijn schepen achter zich

Als Tijs Verwest alias Tiësto op een dag stopt met draaien, gaat hij in Amerika wonen. Sterker nog: daar woont hij eigenlijk nu al, maar zijn huis in Miami ziet hij nauwelijks. De hele zomer was hij op tour, en in het najaar begint hij een officiële wereldtour. De trance-dj staat nog altijd aan de wereldtop, maar vindt het zelf tijd voor iets anders. Zijn nieuwe album Kaleidoscope staat vol met verrassende gastbijdragen, van onder meer Bloc Party's Kele Okereke, Jonsi Birgisson van Sigur Ros en de Canadese folkzusjes Tegan & Sara. Ook muzikaal is er nogal wat veranderd. De trance heeft deels plaats gemaakt voor electrohouse en breakbeat, en zelfs op zijn karakterstieke grootse climaxen lijkt Tiësto zuiniger geworden. "Ik wilde iets doen waar ik zelf achter sta."

Je hebt een nieuw label en een andere sound. Was je er even helemaal klaar mee?
“Ja, ik was alles helemaal zat. In een jaar tijd is alles anders geworden, zowel privé als muzikaal. Alles ging goed: ik stond voor uitverkochte zalen en alles liep van een leien dakje. Dan sukkel je vanzelf in slaap.”

Hoe zit het met je eigen imperium Black Hole?
“Black Hole was een groot label geworden met een heleboel andere artiesten. Ik voelde me daar niet meer echt thuis. Ik wilde mijn eigen label, voor mezelf alleen. Daarom heet het ook Musical Freedom.”

Het toverwoord is indie. Je bent weg bij je major label en werkt met muzikanten uit Bloc Party, Sigur Ros en Metric. Moest je moeite doen om die mensen op je plaat te krijgen?
“Een beetje. Iedereen kent Tiësto natuurlijk als trance-dj, dus dan zit je al snel in dat hokje. Voor mij zijn deze namen geen verrassing. Van al die muzikanten ben ik fan. Die andere kant van mezelf wil ik graag laten zien. Er zit nog wel trance in mijn sets, maar niet veel.” 

Je gebruikt de stem van Jonsi Birgisson van Sigur Ros als een synthesizer.
“Precies zoals ze dat bij Sigur Ros zelf ook vaak doen. Wat hij zingt is niet belangrijk, ik gebruik de stem als instrument. Sigur Ros is een van mijn favoriete bands ter wereld. Jonsi is niet bij mij in de studio geweest, maar ik heb hem wel een aantal keer ontmoet bij hun shows. We waren allebei Iron Maiden fan toen we 16 waren. Hij houdt ook van dance. Het is een hele leuke spontane jongen.”

Bij journalisten staat hij bekend als de minst spraakzame persoon ter wereld. Als je ‘worst interview ever’ intikt bij Google, beland je bij Sigur Ros.
“Ik heb dat interview ook gezien. Ik snap nog steeds niet precies wat daar gebeurd is. Misschien is dat hun manier om mysterie uit te stralen. Als persoon is hij zeker niet zo.”

Heb je getwijfeld of er een trance climax aan het eind van die track moest komen?
“Dat is een goede vraag. Ik heb er lang over gedaan om te bedenken hoe ik van dat stuk nog naar de dance toe moest. Ik dacht: ik ben wel Tiësto. Ik wil alle tracks die op het album staan kunnen draaien. Dit moet de openingstrack van de wereldtour worden. Mensen moeten het onthouden. Die climax is niet echt een blok aan mijn been, maar ik had in dit geval moeite er uit te komen.”

Het zijn allemaal Lowlands-acts, waar je mee werkt. Zelf heb je één keer op Lowlands gedraaid. Vooraf riepen sommige mensen er schande van dat jij zou komen, maar uiteindelijk puilde de tent uit. Was dat een belangrijk optreden voor je?
“Voor mij was het een memorabele gig, omdat ik een heel andere set draaide dan mensen van me verwachtten. In de indiewereld zijn mensen vaak opvallend bekrompen. Dat zijn de mensen die artistiek overal voor open zouden moeten staan, maar in de praktijk denken ze juist vaak erg beperkt.”

Wil je die mensen iets bewijzen?
“Nee, eerder mijn eigen achterban. Er is niets moeilijker dan aan de top blijven, zonder in herhaling te vallen. Ik wil mijn publiek graag kennis laten maken met bands als Sigur Ros.”

Trance is emotionele muziek. Heb jij net als Frans Bauer fans die je hun hele levensverhaal vertellen?
“Ja, en dat is dan meteen de enige overeenkomst die ik heb met Frans Bauer. Er zijn zeker mensen die me uitgebreide brieven schrijven. Vorige week kreeg ik nog een brief van een meisje uit Rusland, die van haar man af was, alleen met haar kind overbleef en het leven niet meer zag zitten. Mijn muziek had haar nieuwe energie gegeven.”

Je bent ook een aardige jongen, met wie je je gemakkelijk kunt identificeren. Dat is sowieso het imago van de Nederlandse trance. Maar aan de top kun je toch geen aardige jongen zijn?
“Juist wel. De echte toppers zijn allemaal nice guys. De wannabees zijn de klootzakken.”

Paul van Dyk is toch geen aardige jongen?
“Maar staat die aan de top? Dat is geen aardige jongen, dat ben ik met je eens. Hij heeft ook een aantal keren lelijke uitspraken over mij gedaan in de media. Ik denk dat Paul van Dyk altijd ‘net niet’ is geweest. Hij heeft veel frustratie in zich. Ik ken hem niet persoonlijk, terwijl ik wel twintig keer voor of na hem heb gedraaid. Meer dan hallo kan er niet vanaf. Maar ik heb eigenlijk met niemand problemen. David Guetta, Armin van Buuren en Roger Sanchez zijn allemaal goede vrienden van me.”

Je hebt voor de tweede keer een huwelijk afgeblazen. In een interview een paar jaar geleden zei je nog dat je meer tijd wilde nemen voor andere dingen in je leven. Je hoefde niet meer elke kans te pakken. Niet gelukt?
“Nee, dat lukt niet. Ik heb die ruimte inderdaad genomen, maar dan merk je dat je er langzaam maar zeker uit groeit. Dat wilde ik gewoon nog niet. Als je aan de top wilt blijven in de muziekwereld, moet je scherp blijven. Iedereen hoopt toch dat je op je bek gaat. Vooral in Nederland vinden mensen dat mooi. Als Marco Borsato in een klap zes miljoen verliest, lacht heel Nederland. Zo is het met mij ook. Als ik maar één keer het Gelredome uitverkoop in plaats van drie keer, dan is dat een grote hype. Hij is niet meer zo groot, zeggen ze dan.”

Vind je het jammer dat het niet gelukt is meer ruimte te maken voor je privéleven?
“Nee, want dit ís mijn leven. Ik ben nu heel gelukkig en single en ik focus op mijn werk. Ik was creatief nog niet klaar met mijn carrière, dat heeft me een huwelijk gekost. Als ik de muziek ooit beu ben, zal ik vast nog wel iemand tegenkomen. Ik ben veertig, ik zie eruit als dertig, ik heb de energie van een twintigjarige en maak de domme fouten van iemand van tien.”

Wat voor domme fouten dan?
“Tja, je stopt geld in dingen waar je geen geld in moet stoppen. Ja, ik heb wel een aardig tikje gehad, met mijn aandelen. En ik heb een paar jaar geleden geld gestoken in Cineac, dat was ook niet echt een goede actie.”

Je hebt eerder een huwelijk afgeblazen. Ging dat ook gepaard met een creatieve periode?
“Ja. Het klinkt stom om te zeggen, maar de momenten dat je vrijgezel bent zijn de beste in je leven. Je hebt vrijheid. Vrouwen trekken je onbewust naar beneden. Vaak word je als man een bepaalde kant op gestuurd. Als vrijgezel heb je alle vrijheid en hoef je met niemand rekening te houden.”

Ben je een egoïst?
“Nee, ik ben best sociaal, maar ik hou er wel van om controle te houden over mezelf.”

Heb je kritische mensen om je heen? Of fijne likkers?
“Ik heb nu meer kritische mensen om me heen dan vroeger. Ik kan niet echt een moment aanwijzen dat zoiets mis gaat, maar het sluipt er langzaam in. Mensen worden afhankelijk van je. Als je vrienden voor je werken, is je vriendschap niet meer zuiver. Mijn beste vriend was mijn manager. Onze vriendschap was verloren geraakt door de zakelijke conflicten die we kregen. Ik heb het gevoel dat die nu weer terug is.”

Je hebt op de Olympische Spelen opgetreden, tijdens oud en nieuw op Times Square, in stadions over de hele wereld. Voor je stopt komen daar toch nog wel de Piramiden en de Chinese Muur bij?
“Ik zal het op mijn to-do-lijst zetten!”

Tiësto’s album Kaleidoscope verschijnt op Musical Freedom/PIAS. Het album is tijdelijk te beluisteren op de Luisterpaal.