Onbegrip en verontwaardiging over nieuwe Buma-licenties

Tim Heineke (Twones): “Iemand moet zich vergist hebben”

  • 2 oktober 2009
  • Atze de Vrieze
Cartoon van Twitcartoon. Meer cartoon op www.twitter.com/twitcartoon
Zoom
Cartoon van Twitcartoon. Meer cartoon op www.twitter.com/twitcartoon

De nieuwe licenties voor internet die Buma/Stemra donderdag bekendmaakte, heeft nogal wat stof doen opwaaien. De auteursrechtenorganisatie presenteerde een nieuw betalingmodel voor muziek op internet. Op blogs en twitter wordt druk gediscussieerd over de gevolgen van de Buma-plannen.

Tim Heineke (Twones): “Iemand moet zich vergist hebben”

De nieuwe licenties voor internet die Buma/Stemra donderdag bekendmaakte, hebben nogal wat stof doen opwaaien. De auteursrechtenorganisatie presenteerde een nieuw betalingmodel voor muziek op internet. Daarin is onder meer geregeld hoeveel een site af moet dragen voor het streamen, ter download aanbieden of embedden van muziek. Over de hoogte van de bedragen wordt flink gediscussieerd, met name over de bedragen die gerekend worden voor embedden. 3VOOR12 rekende uit dat een muziekblogger die dagelijks één videoclip plaatst per jaar bijna 8000 euro kwijt is. Op blogs en twitter wordt druk gediscussieerd over de gevolgen van de Buma-plannen.

Blogger Mikhel Maes is kwaad. Hij blogt over muziek op Fonkelhorse (zo’n 150 embedded filmpjes per jaar) en is aangesloten bij het collectief Teletekst Is Dood, dat de maatschappelijke ontwikkelingen rond het internet op de voet volgt. Maes opende donderdag direct een petitie, waarop inmiddels bijna 1200 mensen hun afkeuring hebben uitgesproken over de plannen. “Buma handelt op een fossiele manier. We leven in een onwijs interessante tijd, waarin content sharing een compleet nieuwe rol gaat innemen. Buma begrijpt niet hoe de muziekindustrie aan het veranderen is en blokkeert zo nieuwe initiatieven.” Volgens Maes is het licentiemodel niet de juiste manier om mensen voor muziek te laten betalen, maar hij vindt wel dat dat uiteindelijk zou moeten. “Ik denk dan eerder aan een abonnement op muziek of een heffing op het internet, al hoeft dat voor mij eigenlijk ook niet. Je moet internet zien als een grote hypemachine.”

Die hypefunctie wil ook Musicfrom graag vervullen, een site die al jaren aandacht besteedt aan Nederlandse muziek. Artiesten, gebruikers en organisaties kunnen een profiel openen op de site. Daarop kunnen ze ondermeer filmpjes embedden. “Er staan tienduizenden filmpjes op Musicfrom”, zegt Arjen van der Straaten. “Als daar een rekening voor komt is het einde verhaal.” Van der Straaten nam jaren geleden één keer contact op met Buma/Stemra, maar schrok terug van de onflexibele houding van de organisatie. “Sindsdien probeer ik zoveel mogelijk te doen alsof Buma niet bestaat. De organisatie ziet internet alleen als inkomstenbron, niet als informatiebron. Wij zetten ons juist in voor kleine, beginnende muzikanten. Als uitgever zie ik maar één werkbaar model, en dat is dat Buma partij wordt in de advertentie-inkomsten van YouTube. Nu zijn dat alleen Google en de platenmaatschappijen. De publishers zouden daar bij kunnen komen.”

"Iemand moet zich vergist hebben”, zegt Tim Heineke van Twones, een netwerksite voor muziekliefhebbers. “Ik begrijp het model van Buma niet.” Twones registreert wat mensen luisteren op internet, waardoor een smaakprofiel ontstaat. De site heeft zelf geen muziek op de server staan, maar heeft wel een player, die gebruik maakt van muziek die onder meer op YouTube staat. “Opvallend genoeg vallen wij niet onder de embedregeling van Buma, maar onder streaming. Dat komt doordat wij een eigen player gebouwd hebben, die de muziek streamt. Zonder dat te willen, hebben we dus met een technische truc de regel omzeild.” Tim Heineke van Twones ziet zijn site best betalen voor de aangeboden streams. “Dat vind ik wel terecht”, zegt hij. “Maar ook de 0,033 cent per stream die Buma voorstelt vind ik te veel. In Amerika liggen die bedragen lager."

Blogger Gijs van der Togt alias Crazybirds plaatst elke dag twee berichten over muziek. Hij schat dat daar jaarlijks ongeveer 200 filmpjes tussen zitten. “De grote denkfout is dat ze de promotionele waarde van het internet over het hoofd zien. Ik heb vandaag een clip van The Roots op mijn blog gezet, die door de band zelf online gezet is. Zo werkt de muziekindustrie tegenwoordig. Het is een manier om aandacht te vestigen op een album dat over twee maanden uit komt. Ik zou het verkeerd vinden om het album straks op mijn blog aan te bieden.” Crazybirds koos er bewust voor niet bij een profielsite te bloggen, maar op een eigen domein. En dus gaat de rekening naar hem. “Ik wilde graag een uniek design voor mijn site. Ik verdien niet direct geld met mijn site, maar indirect wel. Ik werk als copywriter en zie mijn blog als een visitekaartje. En natuurlijk blog ik uit liefde voor muziek.”

Andere reacties op de nieuwe Buma-licenties:

Fonkelhorse: Buma/Stemra: de grootste bitches van het Internet
EHPO: Rekening 650 euro voor deze blogpost
NL Pop Blog: NL Pop Blog in voortbestaan bedreigd door Buma/Stemra
Marco Raaphorst: BUMA gaat je laten betalen voor YouTube embedding!!!
Crazybirds: The Imaginary World Of Buma/Stemra
Musicfrom: Buma/Stemra maakt zich belachelijk
Incubate: This post will cost us 650 euro
Alternative Blog: Een fortuin voor embedded filmpjes: Buma weet het ook niet meer