Een gesprek met de jongste producers op 5 Days Off: Makam, Olene Kadar en Applescal

“Ik heb mijn hele studio gebouwd met studiefinanciering”

Fiona Fortuin ,

De jongste producers op het 5 Days Off programma zijn Olene Kadar (24), Applescal (21) en Makam (22). Een week voor 5 Days Off komen de Hollandse Nieuwes bij elkaar om te praten over hun muziek. Een gesprek over de IB-Groep, maar ook over toewijding, de toekomst en ouders.

“Ik heb mijn hele studio gebouwd met studiefinanciering”

De jongste producers op het 5 Days Off programma zijn Olene Kadar (24), Applescal (21) en Makam (22). Een week voor 5 Days Off komen de Hollandse Nieuwes bij elkaar om te praten over hun muziek. Een gesprek over de IB-Groep, maar ook over toewijding, de toekomst en ouders.

Olene Kadar is Henk van Zwol- een Fries met baard en krullen gebonden in een knotje- kon dankzij een brandmuur tussen zijn ouders slaapkamer en de zijne nachtenlang muziek maken. Voor Applescal- Pascal Terstappen, jong koppie onder een warrig kapsel- begint het in Breda met een muziekcomputerprogramma dat hij krijgt bij het openen van een ABN AMRO spaarrekening. Makam, ofwel Guy Blanken en oorspronkelijk uit Den Haag, was dat het programma Magic Music Maker.

Maar voor alle drie geldt dat ze zo rond hun twaalfde jaar begonnen met het maken van elektronische muziek. Tegenwoordig wonen ze ook alle drie in Amsterdam, al kruisen hun paden niet vaak. Ieder bevindt zich in een andere hoek van de elektronische muziek; Makam zit in de house, Applescal maakt elektronica en Olene Kadar ‘geflipte’ techno. Toch is er genoeg dat ze bindt. Alleen Applescal studeert nog, voor de andere twee is muziek de enige inkomstenbron. Een opleiding stond ze niet in de weg om zich al jong op de muziek te focussen. Integendeel, studiefinanciering heeft ze zelfs geholpen.

Makam: “Ik heb mijn hele studio gebouwd met geld van de IB-groep. Tijdens mijn opleiding woonde ik nog thuis, werkte ik er bij en leende ik het maximale bedrag. Daar heb ik veel apparatuur van kunnen kopen; computer, drumcomputers, synthesizers. Ook heb ik geld bij de bank geleend. Dat was voor speakers. Ik dacht, ik koop gewoon het beste van het allerbeste en dan ben ik klaar. Dan heb ik het. Ik ben net begonnen met terugbetalen aan de IB-Groep.”
Olene Kadar: “Dat weet je van te voren en dan nog is het niet veel. Ik heb een geweldige tijd gehad. Ik heb vooral veel inspiratie van het lenen gekregen. Ik ging van het geld naar feestjes.”
Makam: “Al heb ik al wel een achterstand met terugbetalen.”
Applescal: “Ik krijg de volle bak studiefinanciering. Samen met geld van optredens is het mijn inkomen. Voor straf moet ik dan af en toe een tentamen maken. Al het geld dat binnenkomt gaat op aan mijn muziek; speakers, controllers. Ik heb drie laptops en meerdere geluidskaarten, omdat ik altijd miskopen doe. Eigenlijk heb ik vooral een goede adviseur nodig.”
Olene Kadar: “Toch denk ik erover na om binnenkort een baantje ernaast te nemen, voor een buffer. Iets waar ik buiten bezig kan zijn, plantsoenendienst of zo. Mijn ouders vragen ook nog vaak wanneer ik een baan neem. Zijn zien muziek niet als werk. Ze gingen vorig jaar mee naar Welcome To The Future. Dan zien ze dat het massaler is, meer is dan…niets. Ik weet niet hoe ik het moet zeggen.”
Makam: “Mijn ouders maken zich ook wel eens zorgen, bijvoorbeeld over mijn leningen. Maar daar zijn het ouders voor. Mijn muziek vinden ze leuk. Als ik in Den Haag moet spelen, dan nodig ik ze altijd uit.”
Applescal: “Zolang ik genoeg studiepunten haal, zijn mijn ouders tevreden. Ze vinden het ook leuk en supporten me.”

Die investering in de muziek zegt veel over hun toewijding. Gedurende twee stages bij een geluidsstudio kon Makam ongegeneerd alles op zijn gemak ontdekken. “Zodra ik thuis kwam, ging ik op de computer verder. Het is ook geen straf, je hoeft jezelf er niet toe te zetten.”

Applescal: “Het is misschien wel hetzelfde als verslaafd zijn aan computerspelletjes. Je vergeet alles om je heen.”
Olene Kadar: “Toen ik in Friesland woonde, ging ik naar school, naar voetbaltraining en maakte ik muziek. Dat was het voor mij, het eten stond gewoon op tafel. Nu moet je zelf zoveel dingen regelen. Soms wil ik best weer terug naar die tijd, maar dan wel met de kennis van nu. Je hebt toch meer verstand van zaken gekregen.”

Die toewijding en inzet betaalt zich al terug. Applescal won vorig jaar de Grote Prijs 2008 in de categorie Dance. In augustus komt zijn debuutalbum uit op Traum, het label waar ook Extrawelt en Fairmont op zitten. Olene Kadar werd na een optreden in de Sugar Factory door de Duitser Dapayk opgemerkt, die hem kort daarna bij zijn label Mo’s Ferry tekende. Makam had nooit verwacht zo snel al optredens in het buitenland te hebben; in Engeland, Barcelona en binnenkort in Berlijn.

Makam: “Qua releases gaat het ook heel goed. ik krijg de laatste tijd veel aanvragen maar ben selectief, omdat ik  geen twintig platen wil uitbrengen in één jaar.”
Olene Kadar: Mijn vijfde release komt uit in augustus. Ik heb gelukkig mijn vaste label, want ik hou niet van azen op labels.”
Makam: “Je moet niet geforceerd dingen opsturen.”
Olene Kadar: “Ik zal ook niet snel mensen aanspreken, alleen om te netwerken.”
Makam: “Maar als iemand je plaat draait, dan vind ik het wel leuk om daar even een praatje mee te maken. Josh Wink had mij op 1 gezet in zijn Beatport favorietenlijst. Daar heb ik echt veel platen door verkocht. Toen ik hem tegenkwam op Awakenings vind ik het wel chill om hem daar voor te bedanken. Dan weet hij ook wie ik ben. Netwerken is een groot woord, maar je gezicht laten zien is wel best belangrijk.”
Applescal: “Dat is waar. Ik woon in Amsterdam, omdat mijn vrienden hier zitten. Ik denk niet dat de stad iets toevoegt aan mijn muziek.”
Olene Kadar: “Voor mij moet het echte vette optreden nog komen. Ik stond ook op Awakenings en dat ik vind zeker een eer, maar ik moest openen, dus dat kan beter. Dit is voor mij nog het begin. Althans, dat hoop ik.”

Lees meer over 5 Days Off en de artiesten die op het programma staan op onze speciale 5 Days Off site.