Junkie XL: “Streep eronder, hup naar de volgende”

IJverige producer wil op elk gebied een mijlpaal halen

Zijn vijfde album Booming Back At You heeft geen intellectuele dimensie, zegt Junkie XL heel eerlijk. De tracks moeten gewoon goed uit je speakers knallen en vooral live goed klinken. Is dit dus niet zijn magnum opus?

IJverige producer wil op elk gebied een mijlpaal halen

Keuzes maken is belangrijk. Die wijsheid heeft producer Tom Holkenborg alias Junkie XL zich de laatste jaren stevig in de oren geknoopt. Je zou het niet zeggen als je hem hoort praten, als je door zijn oeuvre bladert of als je zijn biografie leest. Holkenborg heeft een oneindige lijst muzikanten waar hij mee werkte, maakt remixen (voor o.m. Elvis Presley, Coldplay en Justin Timberlake), en soundtracks voor reclames, films en videogames. Hij vertrok een paar jaar geleden zelfs naar Venice, Los Angeles om dichter bij het vuur te zitten en sleept daar zo veel opdrachten binnen dat hij nauwelijks aan slapen toekomt. 

Toch is het zo. Deze maand verschijnt zijn vijfde artiestenalbum Booming Back At You. Het wordt door Holkenborg omschreven als een verzameling tracks die goed klinken op de dansvloer. Niet meer en niet minder. “Ik ben veel smaller gaan denken”, zegt hij. “Vroeger wilde ik van alles tegelijk in een album stoppen, nu verspreid ik dat over meerdere albums. Er zit geen intelligente dimensie in dit album.”

Grappig is dat. Tom Holkenborg is een piekeraar, dat merk je aan alles, maar hij heeft zich duidelijk voorgenomen over zijn eigen werk niet te veel na te denken. Zo bracht hij afgelopen zomer al een track van Booming Back At You uit, Fuck More. Met zo’n titel kun je een hit natuurlijk wel op je buik schrijven. Zeker in Amerika. Het nummer is – net als de rest van de plaat – sterk geïnspireerd door de populaire electrorock van acts als Justice en Digitalism. Het staat haaks op het teleurstellende vorige album Today, een persoonlijk album met invloeden van grote jaren tachtig bands. “Marketingtechnisch heb ik het als Junkie XL helemaal verkeerd aangepakt”, zegt hij. “Ik had veel beter één sound kunnen kiezen, om daar vervolgens album na album op voort te borduren. Maar elke keer iets anders proberen geeft mij veel meer creatieve voldoening. Een hit scoren werkt voor mij alleen als ik iets maak wat op dat moment snijdt met wat de massa wil. Bij die Elvis remix gebeurde dat. Fuck More is niet gemaakt om een hit te scoren.”

“Het nummer heeft van juni tot en met augustus ter download beschikbaar gestaan op MySpace”, legt hij uit. “Die track is een eigen leven gaan leiden. Het heeft me een remix voor Britney Spears opgeleverd, een paar extra gigs in landen waar ik al lang niet meer was geweest en de soundtrack van Need For Speed. Dat is mijn aanpak om geld te verdienen op het moment dat iedereen loopt te klagen. Dit is de mooiste periode van Junkie XL tot nu toe. Als je nummer de titeltrack is van Need For Speed, ramt het 32 miljoen huiskamers binnen in zes weken. Dat kan MTV echt niet voor mij doen hoor!”

Nu we het toch hebben over keuzes maken: in welke discipline is Holkenborg nu eigenlijk het best? “Ik heb vroeger wel eens geroepen dat ik een dance-rock track wil maken met de eeuwigheidswaarde van Yesterday van The Beatles”, zegt hij. “Ik wil op elk terrein een mijlpaal bereiken. Met die Elvis remix is dat gelukt. Dat neemt niemand me meer af.” Maar is het dan niet frustrerend dat niet een van zijn eigen tracks de status mijlpaal verdient? “Nee hoor. Ik heb niet gezegd dat ik het nummer zelf wilde schrijven. En die Elvis remix kreeg ik omdat ik Junkie XL was. Hetzelfde geldt voor de Need For Speed soundtrack. Het bouncet allemaal op elkaar af.”

En zo werkt Holkenborg als een bezetene door. De evaluatie vindt achteraf plaats. “Je denkt natuurlijk altijd dat je dingen goed aanpakt,” zegt Holkenborg. “Maar achteraf kijk ik altijd heel kritisch terug en denk ik: dat was toch niet zo goed. Waarschijnlijk heb ik over twee jaar weer wat te zeggen over het album dat nu net uit is. Maar op een gegeven moment moet je besluiten: dit is het beste dat ik op dit moment kan maken. Streep eronder en hup naar de volgende. Zo simpel is het. Kijk, ik maak negen uur muziek per jaar. Ik beschouw bijna niets als mijn meesterwerk of als het beste wat ik ooit heb gedaan. Mensen moeten muziek niet zo serieus nemen.”

Booming Back At You komt uit op Nettwerk/Munich. Junkie XL staat donderdag 20 maart in 3VOOR12RADIO LIVE en zondag 23 maart in de Melkweg in Amsterdam. In de aanloop naar die show blogt Tom Holkenborg op 3VOOR12.