FIAT gebruikt Nederlands zZz voor internationale campagne

Ook videoconcept Grip gekocht en ingezet

De muziek en het videoconcept van zZz’s Grip krijgen een hoofdrol in de nieuwe internationale commercial van autofabrikant FIAT. Na de zomer brengen de Amsterdammers hun tweede album uit bij Excelsior. Epitaph tekende voor de internationale release.

Ook videoconcept Grip gekocht en ingezet

Update: Nu met de clip onderaan dit artikel.

Autofabrikant FIAT gebruikt muziek van de Amsterdamse dirtrockers zZz in hun nieuwste internationale campagne. Het betreft het nummer en de video van Grip. Het prijswinnende videoconcept van Roel Wouters is in zijn geheel opgekocht. Het bedrijf mag in principe alle ideeën in de clip gebruiken. Volgende week zal de commercial voor het eerst te zien zijn op de Britse televisie.

Videokunstenaar Roel Wouters wist niet wat hem overkwam toen het Italiaanse concern interesse toonde in zijn concept. “Ik heb tegenwoordig een agent in Engeland. Zelfs zij hadden nog nooit meegemaakt dat een geheel concept wordt opgekocht. Meestal jatten ze gewoon ideeën en kun je daar juridisch nog eens weinig tegenin brengen.” Wouters kon laatst zijn hoogste rekening ooit op de post doen. Hij vind het maar raar dat het bedrijf niet gewoon zelf een idee verzint en houdt zijn hart vast voor het eindresultaat.

Wouters was in eerste instantie ook gevraagd om de commercial te regisseren, maar hier had hij geen tijd voor. “Ik bezig met de nieuwe clip voor zZz in Thailand. We zijn hem nu aan het monteren. Het wordt erg tof, maar wel duister en zwaarder dan bijvoorbeeld Grip.”

De labelbaas van zZz Ferry Roseboom is uiteraard blij met alle promo voor de band. Helemaal daar de nieuwe plaat na de zomer uitkomt. “Er zijn nu zo’n zes nummers afgemixt, het klinkt geweldig.” Roseboom kon 3VOOR12 tevens verklappen dat het nieuwe album buiten de Benelux door Anti/Epitaph zal worden verspreid. Het label van Bad Religion en Danger Doom herbergt ook Pete Philly & Perquisite.