Februari 2008: Buma/Stemra krijgt standje, De Beschaving 'n partner en Red Ink de bons

3VOOR12 blikt terug

Ron van der Sterren ,

Het einde van het jaar nadert, tijd dus om traditiegetrouw terug te blikken: wie en wat viel er op? 3VOOR12 duikt het archief in. Februari 2009 was de maand dat Buma/Stemra een paar rake klappen dacht uit te delen, maar er zelf een kreeg, de maand ook van het einde van Caesar en het begin van een nieuw leven voor festival De Beschaving.

3VOOR12 blikt terug

“We begonnen eens een bandje in Amsterdam en noemden ons Caesar. Van 1994 tot 2006 was het geweldig. Met spijt in ons hart voelen we nu, na diep nadenken, dat het voorbij is.” Veel slechter kan een maand niet beginnen. Al was het einde van Caesar allerminst een verrassing. Caesar was de eerste band van Excelsior en wist in haar veertienjarig bestaan behalve veel fans ook een Zilveren Harp te veroveren. Het besluit valt tijdens een bandkerstdiner in 2007. De band ligt dan al een jaar 'stil'. Frontman Roald van Oosten blijkt de enige die een doorstart van Caesar wel ziet zitten. “Ik was best een beetje teleurgesteld. Tijdens de repetities bleek de machine nog te werken, maar de koppen stonden niet meer dezelfde kant op. Dan is het duidelijk en moet je stoppen."

Nog meer kaarsen die opgebrand zijn: de Amsterdamse platenwinkel Boudisque moet haar deuren sluiten. Hier geen nobele artistieke motieven, maar de keiharde economische werkelijkheid: de teruglopende verkoop van cd's draait de zaak de nek om.

Of de nek omdraaien ook het doel is van de mail die Buma/Stemra naar verschillende websites heeft gestuurd, is niet duidelijk. Feit blijft dat de auteursrechtenorganisatie meerdere sites heeft gesommeerd alle zogenaamde 'embedde' muziekfilmpjes van Youtube en radiostations van Last.fm te verwijderen of te betalen voor het aanbieden ervan middels het kopen van een uitzendlicentie. En dat terwijl Last.fm en Youtube al afspraken hebben met auteursrechtenorganisaties.

Hoewel Buma/Stemra volgens advocatenkantoor Bousie best sterk staat, is de verontwaardiging over het machtsvertoon groot. De organisatie komt dan ook al snel met een afzwakking: de brief was prematuur, zo heet moet die soep niet gegeten worden, aldus woordvoerster Noortje de Bakker. Maar de fles is uit de geest en de politiek getriggerd. Tot kamervragen komt het niet, maar de organisatie krijgt wel een standje van het CDA. “Buma/Stemra moet oppassen dat het niet al zijn goodwill verspeelt”, reageert Nicolien van Vroonhoven geërgerd. “Het is typerend hoe Buma hier nu op duikt. Het is lastig juridisch te beoordelen of ze het gelijk aan hun zijde hebben, maar je moet niet altijd het onderste uit de kan willen halen."

En als er dan toch kansen liggen voor flauwe bruggetjes, dat is wat je zeker wel moet doen als je een luxe ticket voor Rockin' Park koopt. Mojo experimenteert daar met speciale vip-tickets die de eigenaar een betere parkeerplaats, een rijloze toegang, plek vooraan bij het podium en gratis drank biedt.

Of Festival De Beschaving zover gaat, valt te betwijfelen, maar met The Alternative als nieuwe partner hoopt het festival wel een grote stap te zetten. “We bestaan nu vijf jaar. Op een gegeven moment wil je een nieuwe fase ingaan. Als festival waren we niet verbonden aan een boeker, wat organisatorisch veel tijd vergt. Zeker omdat we met vrijwilligers werken. Door samen te werken met The Alternative hopen we toch die professionele slag te kunnen maken zonder organisatorisch te veranderen.”

Ook een organisatorische verandering vindt plaats bij Sony BMG, die sublabel Red Ink afschaft. In 2005 werd het Red Ink nog in het leven geroepen als het eigen indieplatform van de major. In de hoop zo de kleinere acts aandacht te geven die ze verdienen, maar vaak niet krijgen. Een utopie, zo blijkt drie jaar later. Een major is een major, een indielabel een indielabel. Of zoals general manager Alberd Grootoonk het zegt: Vanuit het Verenigd Koninkrijk is de focus beknopter geworden. Ze tekenen nog wel bands, maar wachten nu eerst totdat ze succesvol zijn alvorens ze de bands hierheen laten komen. Uiteindelijk werden alleen nog bands doorgespeeld die al groot zijn en daardoor niet meer geschikt voor Red Ink."

Ook in februari:

Een week voor hij zijn eigen feestje in de Heineken Music Hall heeft, breekt DJ Promo zijn arm.

Parool kunstredacteur Peter van Brummelen wint de Jip Golsteijn Journalistiek Prijs voor zijn verhaal van Big Bill Broonzy.

De SP stelt ook deze maand weer een paar muziekgerelateerde kamervragen. Deze keer uit de partij haar zorgen rondom het nieuwe subsidiefonds NFPK+

Racoon, Peter Pan Speedrock en Anneke van Giersbergen volgen Bløf in haar boycot van de Olympische Spelen in China.