Antony & The Johnsons moet distributeur Konkurrent jacht bezorgen

“Ik denk dat het Antony publiek nog wel een schijfje koopt”

Fiona Fortuin ,

Een gematigd positieve Aldo Perotti van distributeur Konkurrent aan de lijn in de eindejaarsuitzending van Dubbel Check. Op de vraag of het een goed jaar was voor hem, kan hij niet volmondig ‘ja’ antwoorden. “Er was van alles en nog wat, maar niet iets dat er echt uitsprong.”

“Ik denk dat het Antony publiek nog wel een schijfje koopt”

Een gematigd positieve Aldo Perotti van distributeur Konkurrent aan de lijn in de eindejaarsuitzending van Dubbel Check. Op de vraag of het een goed jaar was voor hem, kan hij niet volmondig ja antwoorden. “Er was van alles en nog wat, maar niet iets dat er echt uitsprong.”

Ondanks het gebrek aan uitschieters, gaat het wel goed met de distributeur. In vergelijking met zijn failliet gaande collega’s in het buitenland gaat het met Konkurrent goed, zegt Perotti. “Onze cd-verkoop daalt niet, wij blijven omzetten. En elk jaar is er ook weer een nieuwe aanwas. Fuck Buttons bijvoorbeeld, hun album deed het goed en daar kun je in de toekomst nog wel verder mee. Ook in Woven Hand zit er rek in. De verkoop daarvan zal nog wel doorlopen. Persoonlijk vind ik het leuk dat Black Mountain het goed heeft gedaan. Dat had ik nooit verwacht.”

Konkurrent deed al de distributie van veel labels, maar dit jaar zijn er door het wegvallen van andere distributiekantoren nog meer bijgekomen. “We hebben nu rond de 150 labels, misschien wel iets meer. Maar er zitten ook doden tussen hoor, die niets meer uitbrengen en alleen nog een catalogus hebben.”

Een Antony & the Johnsons van 2005, die toen de klapper van Konkurrent was, die zat er dit jaar toch niet tussen. “Ik kijk dan ook het meest uit naar het nieuwe album van Antony, dat volgend jaar uitkomt. Ik ben al een nieuw jacht aan het uitzoeken”, zegt Perotti lachend. “Als die net zo verkoopt als het vorige album, dan zou dat heel goed zijn. Ik denk dat het Anthony publiek nog wel een schijfje koopt.”