“Doorbraak digitale muziekverkoop in 2008”

Abonnementsvorm essentieel voor ‘revival’ muziekindustrie

Onderzoeksbureau PricewaterhouseCoopers verwacht dat in 2008 een kentering plaats gaat vinden in de muziekmarkt. Onderzoeker John Middelweerd verwacht een doorbraak van de digitale verkoop in een abonnementsvorm, waardoor de digitale markt het verlies aan fysieke verkoop zelfs zal goedmaken.

Abonnementsvorm essentieel voor ‘revival’ muziekindustrie

Het gaat slecht met de muziekindustrie. Vorig jaar daalde de verkoop van muziek opnieuw. Maar er is ook goed nieuws: volgend jaar zou de weg naar boven wel weer eens ingezet kunnen worden. Onderzoeksbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) verwacht in 2008 een doorbraak op het gebied van digitale muziekverkoop. Komend jaar al zal de groei van betaalde downloads het verlies aan fysieke verkoop goedmaken. In 2011 zal volgens de prognose het grootste deel van de verkoop van muziek uit downloads bestaan.

Afgelopen maand presenteerde brancheorganisatie NVPI de cijfers van het eerste half jaar van 2007. Die waren voor de muziekindustrie niet zo optimistisch. Terwijl de entertainmentbranche als geheel stabiel blijft, dalen de muziekverkopen in de eerste zes maanden van dit jaar met maar liefst 12%. PwC is een stuk optimistischer: voor heel 2007 verwacht het bedrijf een terugloop van slechts 0,6%, vanaf volgend jaar zelfs een stijging.

Volgens onderzoeker John Middelweerd nadert de markt een keerpunt: “De legale distributiediensten raken via internet ingeburgerd en de grote beschikbaarheid van breedbandinternet in Nederlandse huishoudens biedt een groeipotentieel voor muziekopnames. Ook zal Nederland de achterstand op andere West-Europese landen inlopen op het gebied van distributie van muziek via mobiele telefoons.”

Sleutel van de digitale doorbraak is volgens Middelweerd de invoering van een abonnementsvorm: “Wij verwachten dat in 2008 een nieuw platform ontstaat, waar je gemakkelijk singles kunt downloaden en dat mensen voor zo’n abonnementsdienst willen betalen.” Dat vertrouwen is gebaseerd op berichten uit onder meer Engeland en de VS, waar de ontwikkelingen voorlopen op Nederland. Op dit moment is zo’n dienst er nog niet, ook niet in het buitenland: “Amazon heeft deze week een nieuwe dienst gelanceerd op de oude manier. En daar doet major SonyBMG dan weer niet in mee.”

De stelligheid van PwC is opvallend. De portemonnee waaruit mensen hun entertainmentuitgaven doen, wordt per slot van rekening niet dikker. De game-industrie streefde in 2006 voor het eerst de muziekverkopen voorbij. Woordvoerder Wouter Rutten van branchevereniging NVPI heeft geen aanleiding de voorspellingen te wantrouwen, maar zegt enigszins terughoudend. “Wat ons betreft zou dit het ideale scenario zijn. Er zijn ontwikkelingen gaande, maar voor het zover is zal er nog heel wat water naar de zee moeten. Vooral de mobiele markt heeft veel potentie, maar mensen zijn tot nu toe huiverig voor abonnementsdiensten: ze willen tracks toch graag echt hebben, of vragen zich af wat er gebeurt als ze hun abonnement opzeggen. En het gratis aanbod blijft een belangrijk struikelblok voor de acceptatie van legale diensten.”