Nieuw lifestyle magazine voor metalheads: Fury!

"Een Iron Maiden shirt kan nog altijd"

Er komt een nieuw magazine voor metal- en rockerliefhebbers: Fury! Het sleutelwoord is lifestyle. Dat de mode in de metalscene sinds de jaren tachtig nauwelijks is veranderd, zal het blad geen strobreed in de weg leggen. "De een draagt tien ringen aan één vinger, de ander zit vol tatoeages. We zullen een compleet plaatje bieden. Trouwens, dat Iron Maiden T-shirt kan nog altijd."

"Een Iron Maiden shirt kan nog altijd"

Op de cover van het proefexemplaar staat een schreeuwende metalhead met lange haren, vlechten in zijn baard en twee gitaren in zijn handen. Daarboven staat in modern-gotische letters Fury!, de naam van het nieuwe blad voor metal en rockliefhebbers. Lifestyle is het sleutelwoord. “Dit blad gaat verder dan de bestaande rockbladen”, vertelt hoofdredacteur Martjo Brongers. “Wij beperken ons niet tot recensies en hier en daar een interview. Wij informeren over alles wat aan de muziek is gerelateerd.”

Fury! bespreekt onderwerpen als muziekinstrumenten, customized bikes & cars, interviews met roadies, technici en hobby’s van muzikanten. Ook fashion zal aan bod komen. Kan wat betreft Bongers het Iron Maiden T-shirt nog? “Natuurlijk, dat mag men nog altijd met trots dragen. Toegegeven, de mode in de metalscene is sinds de jaren tachtig nauwelijks veranderd, maar dat is geen probleem. Zo beperkt is de mode niet. De één draagt tien ringen aan een vinger, de ander zit vol tattoeages. Wij willen een compleet plaatje bieden: informatie geven over de achterliggende gedachte van kledingstijlen of waar bijvoorbeeld goths hun kleding vandaan halen.”

Metalliefhebber en Vortex bandlid Martjo Brongers was voorheen vijf jaar hoofdredacteur van Headache. “Headache was meer een fanzine. Ditmaal pak ik het veel serieuzer aan. Het gaat niet meer om wat ik leuk vind, maar wat de lezer mooi vindt.” Maar eerlijk is eerlijk, Brongers heeft ook persoonlijke motieven om zich wederom te storten op een nieuw blad. “Ik wil nog geen afscheid nemen van de muziekwereld. Ik ben een soort van ex-voetballer die een eigen zaak met voetbalkleding begint.”

“Veel mensen vragen me waarom ik in godsnaam nú een magazine begin?” In deze tijd dat de tijdschriftenmarkt krimpt, is het antwoord op deze vraag volgens Brongers toch simpel. “Mensen willen graag iets tastbaars in handen hebben. Al die prachtige webzines zijn allemaal wel leuk, maar uiteindelijk krijg je er vooral schele ogen van.” Niet alleen Bongers denkt er zo over. De uitkomst van zijn onderzoek naar de interesse voor Fury! onder duizenden mensen bevestigt zijn idee, vertelt hij.

De ambities van Brongers zijn groot. Een ongeveer honderd pagina’s tellende Fury! moet elf keer per jaar gaan verschijnen. Daarnaast zal op de website van Fury! een op zichzelf staande Engelse editie verschijnen. Ook heeft Brongers het plan in de toekomst een webshop te starten. Het eerste nummer verschijnt begin december. Voor vier euro zal hij te koop zijn in de betere boekwinkels. Een abonnement is ook mogelijk.