Tien gratis festivals samen op zoek naar landelijke sponsors

”250 euro van de slager om de hoek zet geen zoden aan de dijk”

Tien middelgrote, gratis festivals hebben een verbond gesloten. Met z’n tienen gaan ze de boer op om grote, landelijke sponsors te vinden. Want alleen lukt dat niet: daar zijn deze evenementen te klein voor. Een marketingplan om met grote bedrijven in gesprek te kunnen ligt klaar. Mogelijk duikt volgend jaar al één grote sponsor op bij zowel Appelpop, De Beschaving, Beeckestijn Pop, de Valkhof Affaire en anderen.

”250 euro van de slager om de hoek zet geen zoden aan de dijk”

Nederland barst bijna uit zijn voegen van de gratis popfestivals. Evenementen die het dus niet van entreeprijzen, maar van de baromzet, subsidies en sponsoren moeten hebben. Ook al trekken sommige festivals duizenden bezoekers, voor sommigen is het ieder jaar weer een flinke opgave om de eindjes aan elkaar te knopen. Daarom hebben tien middelgrote, gratis festivals de handen ineen geslagen om gezamenlijk grotere, landelijke sponsors aan te trekken die garant staan voor structurele inkomsten. De festivals zijn bezig met een gezamenlijk marketingplan om daarmee met potentiële kandidaten in gesprek te kunnen gaan.

Het gaat in het plan niet om noodlijdende festivals. Deelnemers als Appelpop in Tiel, De Valkhof Affaire in Nijmegen, het Zomerparkfeest in Venlo of Wantijpop in Dordrecht.hebben in hun regio hun sporen al ruimschoots hebben verdiend, geeft Ron Mellies van Beeckestijn Pop in Velzen toe. Dit festival met jaarlijks zo’n 8000 bezoekers is de initiator geweest van het plan. ”Maar toch zijn ook die festivals niet groot genoeg als het gaat om grote sponsors op landelijk niveau”, zegt hij. “In je eentje ben je voor hen niet interessant genoeg. De meeste kleinere festivals zijn afhankelijk van lokale ondernemers, slechts een enkele keer van een landelijk, bekend bedrijf.”

Om zichzelf voor grotere sponsors interessanter te maken hebben de tien deelnemende festivals vorig jaar gezamenlijk een onderzoek gedaan met daarin profielen van de festivals zelf, en van het belangrijkste voor de potentiële sponsor: het type bezoeker. Dat onderzoek vormt de basis van een marketingplan om zo gezamenlijk grote sponsors te interesseren. Een front van tien festivals die gezamenlijk 400.000 bezoekers hebben, zou de interesse van grote bedrijven moeten aanwakkeren. Volgens Melliers heeft het project meer zin dan het heffen van een bescheiden entreeprijs. “Ook al is het maar 5 euro, volgens het onderzoek haken dan heel wat mensen af. Dat willen we niet, we houden het gratis om een breed publiek te bereiken. En wijzelf zitten bijvoorbeeld in een park. Dus als we entree gaan heffen, dan moeten ook voorzieningen treffen om dat te kunnen heffen. En dat kost je juist geld.”

Kunnen groeien, dat is de motivatie van Wantijpop/Rainbowpark in Dordrecht om mee te doen. “We krijgen beide dagen financieel altijd wel rond”, zegt Tom van der Vat, projectmanager bij de twee festivals en werkzaam bij de Zuid-Hollandse Popunie. “We zijn ook niet afhankelijk van de baromzet, omdat we organiseren in opdracht van de gemeente Dordrecht, die flink bijdraagt.” Zo lijkt het dat Wantijpop en Rainbowpark de steun van een grote sponsor helemaal niet nodig hebben, zeker niet nu voor de tiende editie ook de woningbouwvereniging sponsort. Van der Vat denkt er anders over: “Wil je meer mensen op de been brengen, dan heb je twee of drie extra hoofdacts nodig, die veel geld kosten. Een grote sponsor oogt ook professioneler. Tuurlijk kun je aan de slager op de hoek vragen of hij 250 euro wil geven, maar uiteindelijk zet dat geen zoden aan de dijk.”

Beluister het hele interview met Ron Mellies in Dubbel Check.