3VOOR12 bespreekt Album van de Week (23): Digitalism

Franse dance van Duits duo brengt rockers op de dansvloer

Tien jaar na Daft Punks Homework is de Franse sound weer helemaal terug op de dansvloer. Maar het zijn uitgerekend Jens Moelle en Ismail Tuefekci uit Hamburg die met de eer strijken. Het debuutalbum Idealism van Digitalism is Album van de Week.

Franse dance van Duits duo brengt rockers op de dansvloer

Precies tien jaar geleden stond de muziekwereld op zijn kop. Het Franse duo Daft Punk maakte een ultieme cross-over tussen het rockpubliek en de dansvloer. Hun Homework was een mijlpaal en het startsein van een hausse aan Franse dansmuziek die jarenlang aanhield. De laatste paar jaar richtten de blikken zich vooral op Berlijn en dook de Franse dansmuziek terug in de underground. Nu zijn de Fransen er weer klaar voor. Met labels als Kitsuné en Ed Banger als uitvalsbasis bereidt de Franse sound een offensief voor waar de dansvloeren bij voorbaat kansloos tegen zijn.

Ironisch genoeg zijn het uitgerekend Jens (Jence) Moelle en Ismail (Isi) Tuefekci uit Hamburg die met de eer strijken. Met verschillende remixes voor onder meer Klaxons en Futureheads en een vaste stek in de Radio Soulwax karavaan heeft Digitalism de verwachtingen langzaam maar zeker opgeschroefd. 12 inches Zdarlight. Idealastic en Jupiter Room vonden een plekje in de koffer van gerenommeerde dj’s als Boys Noize en Erol Alkan. Het duo past in de hippe extraverte school, waarin bravoure en plezier centraal staan, synthesizers worden bespeeld als gitaren en een goede hook net zo belangrijk is als bij Franz Ferdinand.

Critici merkten op dat de singles van Digitalism erg op elkaar én op Daft Punk lijken. Dat eerste valt nog reuze mee, het laatste klopt zeker: voor hit Zdarlight (een verwijzing naar Philippe Zdar van Cassius?) zou het Franse robotduo zich niet schamen. Welnu: naar die kritiek heeft het duo kennelijk geluisterd. Idealism is veel meer dan een verzameling dansvloerkrakers met steeds hetzelfde trucje. Het album verrast met vier rasechte liedjes (waaronder de nieuwe single Pogo), die Idealism een aangename postpunkinjectie geven. Bovendien wordt er handig van hoogtepunt naar hoogtepunt gewerkt, onder meer met slimme intermezzo’s.

En dan is er ook nog een mission statement halverwege de plaat: “Everything is anything new”, klinkt in Anything New. “I don’t get what’s up with you. Is is the way that you don’t move?”, sneert Digitalism. En tot slot: “The future isn’t part of your identity”. Daar kunnen we het mee doen. Niet zeiken, dansen. De ambities zijn duidelijk. Tien jaar na de doorbraak van grote sterren als The Chemical Brothers en Basement Jaxx wil Digitalism opnieuw een brug slaan naar het rockpubliek. Dat doen de Duitsers niet met een verbluffend nieuw geluid, maar door precies te doen wat werkt op de dansvloer en met een opwindende debuutplaat die nauwelijks inzinkingen kent.

Idealism verschijnt 8 juni op Kitsuné en wordt verdeeld door EMI. Het album is vanaf 11 juni te beluisteren op de 3VOOR12 Luisterpaal.