3VOOR12/Arnhem-Nijmegen: Nieuw Doornroosje moet flexibel ingezet worden

Hannie Kunst: "In Nijmegen kun je een prachtige muzikale loopbaan doorlopen"

Nijmegen is niet van plan in de val te trappen die al verschillende Nederlandse podia in de problemen bracht. Hannie Kunst, wethouder van cultuur, wil overal aan denken bij de nieuwbouw van Doornroosje: niet alleen functionaliteit en uiterlijk van de zaal, maar ook de programmering krijgt extra aandacht.

Hannie Kunst: "In Nijmegen kun je een prachtige muzikale loopbaan doorlopen"

Kunst: "Ik ben wel eens in Doornroosje geweest", zegt de Nijmeegse wethouder Hannie Kunst van cultuur. "Mijn zoon kwam er vroeger vaak en ik was de moeder aan de poort die haar zoon kwam ophalen. Toen hij vijftien was dacht ik 'Mijn God, waar gaat hij heen?', maar bij het ophalen viel het altijd weer mee. Ik schrok toen ik het daarna eens bij daglicht zag. Het is toch een heel oud gebouw; het heeft z'n charme, maar is eigenlijk niet meer van deze tijd. De brandveiligheid is in orde, maar arbotechnisch is het slecht. Het gebouw heeft zijn grenzen bereikt."

De planning is dat deze grenzen vanaf 2011 verlegd kunnen worden in het nieuwe pand bij het Centraal Station. Het programma van eisen is inmiddels af. Eind april gaat men de markt op om projectontwikkelaars te vinden. Naast een poppodium komen er 150 studentenwoningen en 150 appartementen op deze locatie. Het oorspronkelijke plan om Doornroosje met privaat geld te financieren, is van de baan. De gemeente wordt eigenaar van Doornroosje, de SSHN van de studentenwoningen en de projectontwikkelaar zal de appartementen verkopen.

De gemeente heeft inmiddels een fors bedrag bij elkaar, zo'n 9,5 miljoen euro. Er blijft nog een gat over van ongeveer 2,5 miljoen. Kunst vertelt hoe dat gedekt gaat worden: "We gaan er van uit dat er winst wordt gemaakt op het project. Die winst zetten we ook in op Doornroosje. Doordat je met drie partijen werkt, kun je ook in de grondkosten een soort vereffening laten plaatsvinden, waarbij je zo min mogelijk van deze kosten door laat berekenen aan Doornroosje. Verder loopt er een subsidieaanvraag bij de provincie, maar die is voorlopig nog niet gehonoreerd, omdat Luxor in Arnhem het geld acuut nodig heeft, terwijl het in Nijmegen pas in 2010/2011 nodig is. Ik vertrouw er wel op dat de provincie het belang van Doornroosje voor de stad en de regio inziet en alsnog subsidie verleent." Welke artiest mag volgens de wethouder Doornroosje openen? Kunst lacht. "Mijn persvoorlichter vindt dat het The Gathering moet worden. Een bekende Nederlandse band met Nijmeegse invloeden. Maar Roosje staat bekend om z'n goede programmering, dus ik laat dat vooral graag aan hen over."

Toine Tax, directeur van Doornroosje, is intensief betrokken bij de ontwikkeling van het nieuwe pand. Kunst: "Tax heeft veel geleerd van ervaringen bij zalen elders in Nederland. Hij weet wat een moderne popzaal nodig heeft en wat de valkuilen zijn. Mijn eis is dat het gebouw flexibel kan worden ingezet. Het gebouw moet over 10 à 20 jaar eventueel ook geschikt zijn voor ander gebruik. Je moet er altijd rekening mee houden dat er tegen die tijd helemaal geen markt voor een poppodium als Roosje is. Je hoopt het natuurlijk niet, maar je weet het nooit."

De laatste tijd zijn er veel poppodia gebouwd door bevlogen architecten, die vooral gelet hebben op het ontwerp van een heel mooi gebouw, maar niet hebben gekeken naar de functionaliteit ervan. Kunst: "Ik ben ambitieus en wil beide. Vanuit mijn rol als opdrachtgever zal ik heel scherp sturen op functionaliteit. Daarnaast willen we op deze belangrijke plek in de stad natuurlijk iets prachtigs. Vanuit mijn vorige baan weet ik dat de combinatie van functioneel én uitstraling mogelijk is."

Een andere valkuil is dat een gemeente investeert in stenen, maar niet in het programma. Wat gebeurt er met het budget voor exploitatie? Ook daar heeft de gemeente aan gedacht: "In zo'n nieuw gebouw zijn meer mensen nodig om zaken goed te regelen, waardoor het budget in 2009 met 230.000 euro omhoog gaat en in 2010 met 300.000 euro. Maar de huur gaat natuurlijk ook omhoog." Hoe commercieel moet Doornroosje straks programmeren om het hoofd boven water te houden? "Ze moeten vernieuwende en experimentele optredens blijven boeken. Dat is één van de redenen waarom ze subsidie krijgen. Daarnaast is een volle zaal ook regelmatig nodig om genoeg inkomsten te krijgen. Aan de andere kant zullen er commerciële activiteiten gepland moeten worden, om het gebouw zo goed mogelijk te benutten en te voorkomen dat het gebouw een deel van de week leegstaat. Daarbij kun je onder andere denken aan samenwerking met bijvoorbeeld een partij als het ROC."

Hoe staat het met de samenwerking van de podia onderling en hoe worden kleine initiatieven gesteund, zoals in het coalitieakkoord staat vermeld? "We subsidiëren activiteiten uit het oogpunt van cultuur, bijvoorbeeld in de Paraplufabriek en Extrapool. Extrapool is een prachtig voorbeeld van een broedplaats, waar hele mooie dingen worden gemaakt. Ik financier liever activiteiten dan zalen." De diverse poppodia zitten regelmatig bij elkaar om activiteiten op elkaar af te stemmen om zo het beste uit de markt te halen. "Ik ben blij dat ze met elkaar in gesprek zijn, maar een fusie hoeft niet van mij, want dat gaat ten koste van de eigen identiteit van de diverse podia", geeft Kunst aan. "In Nijmegen kun je als artiest een prachtige muzikale loopbaan doorlopen. Je begint bij stichting PAN waar je je ontwikkelt in de oefenruimtes. Vervolgens ga je naar de kleinere podia via Merleyn naar Doornroosje en uiteindelijk sta je dan op de Goffert."