'MTV Brand New' nieuwe tv-zender

TMF Pure (urban) geannuleerd

MTV Networks is al een jaar vertegenwoordigd in de digitale tv-kanalen met TMF NL, TMF Party, cartoonzender Nick Jr. en urbanzender TMF Pure. Die laatste vervalt echter, omdat MTV Networks meent dat The Box (ook MTV) eigenlijk al genoeg aan urban doet. MTV Brand New is daarentegen het gloednieuwe paradepaardje.

TMF Pure (urban) geannuleerd

MTV bestaat dit jaar, op 1 augustus om precies te zijn, 25 jaar. Net als Jody Bernal en Alicia Keys werd MTV geworpen in 1981. De kenner weet dat Video Killed The Radiostar van Buggles de eerste clip op de muziekzender was, een clip die je nu minder snel zal tegenkomen in de reguliere programmering van MTV op de 'gewone' kabel, daarvoor kan je beter VH1 Classics checken. De laatste jaren richtte de 'originele' MTV zich steeds meer op entertainment en werd de zender een jongerenkanaal waarop ogenschijnlijk 'af en toe' eens een clipje op te zien was. MTV Networks is inmiddels verbreedt tot bastion dat je ook via je digitale tv-pakket kan raadplegen. VH1 classics is daar onderdeel van, maar ook zenders met illustere namen als TMF Party (voor de après ski-liefhebbers onder u), TMF NL (Louter Nederlands product) en tot voor kort TMF Pure, dat voornamelijk urbanclips uitzendt. Die laatste zender zal binnenkort vervallen, volgens woordvoerder Njusja Andersen van MTV "omdat The Box al genoeg aan urban en hiphop doet." Een nieuw onderdeel van de divisie dient zich aan: MTV Brand New. Er is al een programma bij MTV dat zo heet, maar nu komt een heel kanaal van de grond met die naam. Op 1 augustus dus. MTV Brand New is volgens MTV Networks de 'tweede' Nederlandse zender, "waarmee MTV terugkeert naar zijn roots: muziek, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Bij MTV Brand New ligt de nadruk het spotten van nieuwe en 'cutting edge' artiesten. MTV Brand New Digital TV is er voor de gepassioneerde muziekliefhebber die graag verrast en geïnspireerd raakt door originele en grensverleggende muziek." Een concurrent voor 3VOOR12TV, dus. "Je zal op Brand New geen Robbie Williams zien," verklaart Andersen. "Maar wel artiesten als Goldfrapp, M.I.A. en The Streets." Ondanks dat MTV officieel in 1981 gelanceerd werd, was men bij Warner-Amex Cable in Amerika 4 jaar eerder al druk met Qube, een televisiesysteem met meerdere gespecialiseerde kanalen. Één van de kanalen was Sight On Sound, een muziekkanaal met concert footage en op muziek geörienteerde tv-programma's. Met de interactive Qube service, konden kijkers stemmen op hun favoriete artiesten en songs. De wijze waarop anno 2006 het televisiesignaal binnenkomt op het meest gebruikte televisietoestel in Nederlandse huishoudens is aan het veranderen. De analoge ontvangst verliest terrein aan de digitale aanbieders. Het percentage digitale ontvangst is toegenomen van 17% in de tweede helft van 2005 naar bijna 24% in de eerste helft van 2006 (Bron: kijkonderzoek.nl). De Volkskrant berichtte vanochtend over een ander project van MTV, Flux. Dit kanaal zou een variant moeten zijn op het zeer succesvolle Youtube.com en kent ook eigenschappen van het zo mogelijk nog populairdere MySpace. Flux moet een interactief platform zijn waar gebruikers hun (ook zelfgemaakte) clips, audio en playlisten kunnen selecteren. In Italië is Flux al gelanceerd. "Dat krantenartikel in de Volkskrant is gebaseerd op een interview met Michiel Bakker in de Financial Times. Wij van MTV Benelux zijn niet benaderd door de Volkskrant," legt Njusja Andersen uit. "Want dan had ik kunnen vertellen dat in Nederland Flux vooralsnog voorlopig niet opgezet zal worden. De reden is dat elementen van MTV Flux al worden aangeboden door middel van applicaties op onze websites. TMF heeft al haar eigen community op internet, compleet met een mediaplayer en kunnen bezoekers hun eigen idents oploaden. En binnenkort komt MTV Nederland met MTV Overdrive, een webapplicatie op de mtv-website waarin je on demand naast videoclips, MTV programma’s uit binnen- en buitenland, extra footage en uitgebreide interviews kunt raadplegen." Maar MTV Overdrive bestaat al in Amerika, en valt in het niet qua bezoekersaantallen in vergelijking met Youtube. Vooral omdat Overdrive slechts een verlengde is van het gebodene op MTV, en Youtube meer ruimte over laat voor de gebruiker. Muziekliefhebbers zitten al jaren niet meer met pen en papier voor de tv of radio, maar ontvangen en versturen links met audio en video. Ondanks dat je niet met twee maten moet meten en MTV op tv prima cijfers boekt bij haar (jeugdige) doelgroep, vindt 60% van het huidige videoverkeer op internet plaats op Youtube.com en speelt MTV op het web nauwelijks een rol.