Nederlands label Appletree in Appelsapstijl

Nalden, Hendsum & Young zijn de nieuwe platenbonzen

Natuurlijk, het platenlabel van The Beatles heet Apple. Maar voortaan zal je in het beste geval denken aan Appletree als je aan muziek en appels denkt. Het bureau Hendsum & Young organiseerde al langer Appelsap. In de afgelopen zeven jaar is Appelsap uitgegroeid tot een volwaardig zomerfestival en gerenommeerde clubavond. En nu is er dan een label, samen opgezet met het jeugdige multitalent Nalden.

Nalden, Hendsum & Young zijn de nieuwe platenbonzen

Appletree Records, zo heet het nieuwbakken label van Appelsap-organisatoren Hendsum & Young. Appelsap begon ooit als een Amsterdams feestje, maar is in de afgelopen zeven jaar uitgegroeid tot een zomerfestival en een reeks clubavonden in Amsterdam en Rotterdam. Samen met multitalent Nalden (o.a. bekend als vormgever en frequent blogger op Nalden.net) zijn Hendsum & Young dus een nieuw muziekimperium begonnen. “A new breed of jazz, funk, soul and hiphop brought to you by Nalden.net & Hendsum and Young.” De officiële lancering van het label zal plaatsvinden tijdens het Amsterdam Dance Event op vrijdag 20 oktober. “We willen het internationaal aanpakken,” legt Teddy Hendsum aka Wiecher Troost uit. Hendsum & Young is een parodie op ondoorzichtige corporate business companies als Price, Waterhouse, Coopers en Ernst & Young. De nietsvermoedende surfer zou bij de extra clichématig vormgegeven site denken dat hij op een vaag communicatiebureau is gestuit. Uiteindelijk zitten er twee vrolijke jonge bevlogen ondernemers achter Hendsum & Young. Behalve de inmiddels befaamde en succesvolle Appelsap-avonden is Hendsum & Young in de breedte bezig met muziek. Eerder bedacht het duo voor Heineken International het concept deHop. Een avond waarbij een producer, een rapper en een vormgever samenkomen en live een track in elkaar zetten. Op drie avonden in Amsterdam werden 3 nummers live geproduceerd, geschreven, opgenomen voor publiek en later op 12inch uitgebracht. Ook de platenhoes werd op de avond zelf ontworpen. Troost: “Het komende halfjaar gaan we volop aan de slag met Appletree. Ik kan nog niet zoveel over de acts zeggen, want we zijn nog in onderhandeling. Maar het is in elk geval wel serieus. Na zeven jaar Appelsap feestjes organiseren wilden we wat nieuws. We hebben goede promotiedoeleinden en voldoende uitstraling als independent label. De distributie zal verlopen via Rush Hour. We zullen zowel 12 inches als EP’s en cd’s uitbrengen.” De vrienden van Appelsap zou je in de TopNotch / Kees de Koning-hoek verwachten, maar Troost heeft hooguit met De Koning gesproken in de informele sfeer: “Hij weet natuurlijk veel en geeft zinvolle tips. Maar we hebben ook een echte externe adviseur; we willen goed voorbereid zijn. Ik zal meer over de zakelijke aspecten gaan, en de ander weer meer over de inhoud.” Tot aanstaande zondag zijn Hendsum & Young nog even druk met organiseren van andere zaken, want dan vindt een nieuwe editie van Appelsap in het Oosterpark plaats. Verwar het niet met Appelpop!