3voor12/Utrecht jaaroverzicht 2016

Wat waren de beloftes, de optredens en de nieuwsfeiten van het afgelopen jaar?

Tekst: Jeroen Sturing en Marc van der Laan / Foto: Paul van Dorsten ,

December. De uitgelezen mogelijkheid om terug te blikken op een bewogen muziekjaar. In de 3voor12 Song van het Jaar-lijst zagen we veel hiphopgroepen doorbreken. Zien we die ontwikkeling ook terug als we inzoomen op onze eigen provincie? Spoiler: nee, nog niet. Wat waren volgens ons de beste concerten en de opvallendste nieuwsfeiten van het jaar? Een overzicht.

De doorbraak
Om haar konden we dit jaar niet heen, ook al zag haar album Fading Lines pas in juni het levenslicht met een droomrelease in EKKO. We hebben het natuurlijk over Amber Arcades, het alias van Utrechtse Annelotte de Graaf. Naast alleen onze collega’s van 3voor12 en de landelijke kranten vielen als een blok voor de blonde juriste, ook in het buitenland bleef ze niet onopgemerkt met onder andere een lovende recensie in The Guardian. De Graaf toerde dan ook in de Verenigde Staten (waar ze haar plaat opnam) en Engeland. We kunnen het rustig stellen: wie Amber Arcades niet kent, heeft het afgelopen muziekjaar echt onder een steen geleefd.

Van een doorbraak mogen we in het geval van Bewilder niet spreken. Maurits Westerik, met wie we in januari nog een interview hadden, en consorten eindigden met hun debuutalbum Dear Island vorig jaar immers al bovenin verschillende jaarlijstjes, zoals dat van ons. Dit jaar is voor het vijftal zo mogelijk nog beter verlopen dan 2015 met succesvolle voor- en najaartours, optredens op Best Kept Secret en verschillende middelgrote festivals. Hoogtepunt was misschien wel de bijna 60-minuten durende versie van 'Forza (it is)' tijdens een uitzending van 3voor12 radio, waarop onder andere Spinvis, Aafke Romeijn en Ruben Hein meededen.

De belofte
Van de finale van de Grote Prijs via de Popronde naar Eurosonic/Noorderslag 2017: 45ACIDBABIES. En oh ja: ze speelden ook nog op de februari-editie van onze eigen clubavond, maar dat geheel ter zijde. Is deze electropunkband, dan misschien niet al doorgebroken? Daar valt over te dubben, maar dat er nog veel in het vat zit voor deze Herman Brood Academie-studenten, daar twijfelt niemand aan. Ook de Volkskrant noemt ze als talenten voor 2017. Begin volgend jaar verschijnt de debuut-EP.

Nog een belofte: vlak voor de jaarwisseling ging Utrechter Vic Willems er vandoor met de Grote Prijs van Nederland in de categorie singer-songwriters. Willems, die als enige in het Nederlands zong, raakte de jury met een ontwapenende podiumpresentatie en teksten over de vragen waar zijn generatie mee worstelt. Met de winst treedt hij in de voetsporen van onder andere Roosbeef, Lucky Fonz III, Eefje de Visser en Charl Delemarre. Naast de eeuwige roem en de prijzen heeft Willems inmiddels een contract getekend met boekingskantoor Agents After All.

Het nieuws
We zijn er nog steeds kapot van: het stoppen van John Coffey komt op een totaal onverwacht moment, net na de landelijke doorbraak. En of ze het nou willen of niet: het biertje op Pinkpop vorig jaar heeft mede aan die doorbraak bijgedragen. Maar de nieuw verworven fans werden in de periode daarna ook meegezogen door de sterke nummers en de energieke live-shows van het vijftal. In februari gebruikte de band zijn status nog om een geëngageerde EP te maken: met A House For Thee lieten de punkrockers een menselijk geluid bij de vluchtelingencrisis horen.

Ook niet onbelangrijk was het moeten stoppen van Rumor, nadat de gemeente besloot het festival geen subsidie meer toe te kennen. Het festival is volgens de Adviescommissie Cultuurnota 2017-2020 voorbijgestreefd door andere podia en festivals zoals Le Guess Who? zo lazen we in het rapport. Ook voor RASA viel het doek nadat het de gemeentelijke subsidie beëindigd zag worden. Vorig seizoen vierde het wereldpodium nog het 45-jarige bestaan.

Gelukkig verdwijnen er niet alleen evenementen maar komen er ook nieuw bij. Zoals DICE. Deze avond vindt plaats rond de internationale showcase -festivals The Great Escape, Reeperbahn en EurosonicNoorderslag en haalt dan zes nieuwe, internationale, talentvolle acts naar Utrecht die nog niet eerder in Nederland hebben gespeeld. De eerste en tweede editie waren in ieder geval zeer geslaagd.

Meer heugelijk nieuws. Het vanuit Utrecht opererende label Snowstar vierde zijn 12,5 jarig bestaan met een feestelijke showcase-avond in TivoliVredenburg. In het jubileumjaar bracht het label onder andere nieuwe albums uit van I am Oak en The Fire Harvest. EKKO stond het hele jaar stil bij alweer de dertigste verjaardag. Dat vierde het poidum onder andere met het starten van de EKKO-uitgeverij en door het jaar heen een aantal mooie shows van typische EKKO-acts, waarvan Kevin Morby boven de rest uitstak. In januari van dit jaar spraken we met EKKO-programmeur Eduard Versteege over de kneepjes van het vak en de kunst van het maken van keuzes.

Ook in Amersfoort gebeurde in 2016 genoeg. Deze maand nog, was daar langverwachte rentree van hiphop-supergroep D.A.C. met onder andere Diggy Dex en Jiggy Djé. Die laatste is ook de oprichter van Noah’s Ark, dat dit jaar tien jaar bestond. Voor ons aanleiding voor een onderhoudend gesprek, onder andere over Michael Jordan.

Het concert
Geen twijfel: de albumrelease van Aestrid is voor ons het beste concert op Utrechtse bodem in 2016. Waar precies? De Bemuurde Weerd in Utrecht; EKKO dus. De release van ‘Silver’ kende geen voorprogramma of opwarmertje. Eerst dachten we nog dat we op tijd naar bed konden, maar Aestrid had een ware marathonsessie in petto. Twee uur en een kwartier boeide de band uit Utrecht en Soest met weerbarstig, hard en experimenteel materiaal. Een grote rol was er voor de band die zanger Bo Menning met zijn vader heeft, die net iets te vaak zei dat het niet goed genoeg was. Maar dat was het op die avond in oktober wel. Meer dan goed genoeg zelfs en zie hier: het is ons concert van het jaar.

Het festival
Ook hier geen twijfel. Le Guess Who? is het festival waar we elk jaar al weer maanden van tevoren naar uitkijken. Om de jubileum-editie luister bij te zetten had het festival vier acts gevraagd om een deel van het programma te cureren. Een gewaagd en complex idee dat in onze ogen heel goed uitpakte. De line-up van de tiende editie ging hierdoor alle kanten op: van Tibetaanse keelklanken bij Phurpa, tot massa euforie bij Junun. Ook tof was An Introduction To Le Guess Who?, waarop de Le Guess Who?-organisatoren iets vertelden over het opmerkelijke levensverhaal van de Grande Dame van de Samba en over twee nichtjes uit een klein dorpje in Niger die voor het eerst Afrika verlaten. Ook hoorde je voor het eerst wat de headliners van plan waren. De beste show van deze editie was volgens ons die van Savages, op vrijdagavond in de Ronda. Maar meer dan dit alles zijn we nu al nieuwsgierig naar het programma van de komende editie.

De release
Daarover kunnen we kort zijn. Volgens onze redactie was dat Nachtlicht van Eefje de Visser, op de hielen gevolgd voor Fading Lines van Amber Arcades overigens. De plekken drie tot en met (gedeeld) vijf waren voor Aestrid, I am Oak, The Fire Harvest en The T.S. Eliot Appreciation Society. De volledige top 10 en alle individuele jaarlijstjes vind je hier.