De synthesizerzolder Sonar Traffic presenteerde zondagavond 24 mei een selectie van haar vintage analoge en digitale hardware synthesizers, drumcomputers en effecten. Tientallen geïnteresseerden kwamen naar de grote zaal van Kytopia, in het oude pand van Tivoli Oudegracht. De eigenaars van Sonar Traffic, Ben Spaander en Allert Aalders, speelden korte live-jams op hun veelknoppige monsters en nodigden voor de gelegenheid ook Ginkosynthese uit om een muzikale demonstratie te geven.

Allert Aalders is tevens de presentator van het evenement. “Ik was allang blij geweest als er dertig mensen waren gekomen,” vertelt hij trots als hij ziet dat er nog meer synthfreaks zijn komen opdagen. Voor de demonstraties beginnen, lopen de geïnteresseerden vol verbazing om de enorme installaties heen, alsof er een waar synthesizermuseum is geopend. De knoppen aanraken is uit den boze, dat laten de bezoekers liever over aan de echte professionals.

Delftenaar Ginkosynthese opent met een demonstratie van zijn Sample Slicer. Op zijn koffertje met talloze kabeltjes bevindt zich de slicer, die inkomende samples in 16 stukjes opknipt en verspreidt over 16 stappen in de interne sequencer. Hij laat zien dat elk geluid als sample kan dienen, een paar noten van een elektrische gitaar, maar ook een random sample van een 7-inch plaatje, afgespeeld op zijn Fisher Price mini-platenspeler. Het doet denken aan de geluidseffecten op een Pioneer-mengpaneel, maar dan met wat uitgebreidere opties. Door de samples steeds korter achter elkaar af te spelen ontstaan nieuwe geluiden die vervolgens weer bewerkt kunnen worden.

Ben Spaander, beter bekend als acidheld Cosmic Force, heeft zijn Roland System 700 van de synthesizerzolder naar beneden gesjouwd. Het enorme bakbeest uit 1976 is een modulair analoog synthesizer systeem, dat ook door The Human League, Depeche Mode en Aphex Twin werd gebruikt. De korte jam van Cosmic Force doet de luisteraars even wegdromen en roept associaties op met eerder genoemde namen, maar bijvoorbeeld ook met Simian Mobile Disco. Spaander laat een jongen uit het publiek een sample in een microfoon opnemen, om die te bewerken. Helaas gaat het mis en begint de jam opnieuw, uiteraard op een compleet andere manier. Het blijft erg abstract, maar zeker interessant om naar te luisteren. Elke subtiele verandering is een verrassing, en duwt je weer een andere hoek in. Pas als Spaander een beat uit een van de omliggende drumcomputers tovert is het wat beter te volgen.

Allert Aalders sluit de avond in stijl af met een soundscape-achtige performance. Hij probeert akkoorden uit ruisklanken te creëren. Hoe hij dat precies doet is een raadsel. De ruisklanken doen eerst aan golven van de zee denken, maar Allert weet ze toch te bewerken tot noten. Het resultaat is eveneens abstract en onvoorspelbaar, en laat de bezoekers vrij associëren. Het is een soort betoverende roes waarin je terecht komt bij het luisteren naar de installatie van Aalders. Het besef van tijd en plaats zijn verdwijnen volledig.

Na deze performance van x minuten (geen idee!), ontvangt Aalders applaus en kan hij vertellen dat op zondag 19 juli, op de dag voor de Studio Stekker-week, een tweede editie van Modulation plaatsvindt. Hij belooft dat Colin Benders (Kyteman) achter de knoppen zal plaatsnemen naast een speciale gast, hoogstwaarschijnlijk iemand die bij het Studio Stekker festival gaat optreden. De muzikale museumstukken mogen weer naar boven en zien we graag weer terug voor een nieuw avontuur bij de volgende editie.