Studio Stekker Festival 2015 deel 3: de kruisbestuiving is een feit

Een parallel universum met eigen wetten voor tijd en ruimte is ontstaan

Tekst: Nienke Sinnaeve, Wilke Wittebrood / Foto's: Paul van Dorsten, Raymond Dekker ,

Utrecht staat deze week in het teken van het Studio Stekker Festival. De artiesten die op het festival geprogrammeerd staan, gaan een week kopje onder in Kytopia om elkaar te leren kennen en nieuwe muziek te maken. Vandaag komen de artiesten een laatste keer samen in de Voorveldse polder en laten hun nieuwe werk aan het grote publiek horen. 3voor12/Utrecht doet in drie delen verslag van de studioweek. Deel drie (donderdag en vrijdag): de kruisbestuiving is een feit.

De donderdag begint loom en relaxed. Het werd een latertje, woensdagnacht. Ver in de ochtend verloren Colin Benders en Richard Devine zich in een intense jamsessie, die over meer dan een uur uitgesmeerd werd. “Het liep totaal uit de hand”, vertelt Devine. “We creëerden een veelkoppig monster, een gigantisch insect dat over het plafond kroop en tussen de muren heen en weer schoot.”

De kruisbestuiving is deze editie weer een feit. Johannes Brecht zet op de vierde dag onverminderd vaart achter zijn albumproject: De popzaal is hermetisch afgesloten, de opnames zijn nog steeds in volle gang. De strijkers worden opgenomen, met gastbijdragen van onder andere Maarten Vos. Johannes Brecht laat vandaag zijn nieuwe werk voor het eerst live horen op het Studio Stekker Festival, bijgestaan door een aantal van de gastmuzikanten.  

Binnen de rest van Kytopia stuiten we hoofdzakelijk op gesloten studiodeuren, waarachter hard en met zichtbare focus aan gezamenlijke projecten wordt gewerkt. Matt Didemus en Iron Galaxy sleutelen als N/Y/X aan hun nieuwe show. Tom Trago bundelt zijn krachten met The Mole. En Brandt Brauer Brick treedt op met Francesco Tristano. Ook in de modular room is het behoorlijk druk. Hier neemt de Amerikaanse producer Mark Verbos (Verbos Electronics) uitgebreid de tijd om de werking van zijn zelfgebouwde modulaire synthesizers uit te leggen aan de vele belangstellenden, waaronder Richard Devine en Sjam Sjamsoedin (Nobody Beats The Drum). Sjamsoedin is all over the place deze week. Als hij niet zelf op de modulaire instrumenten aan het pielen is, kijkt hij over schouders mee en zuigt hij de informatie als een spons in zich op. 

Verder worden er ook vriendschappen gesloten. Breach legt uit dat het leven van een producer vrij eenzaam kan zijn. “Normally I am constantly alone in my studio. The nice side effect of this project is that you actually cross paths with other artists and even friendships originate”. Hij heeft deze week een nummer opgenomen met Aaron Coyes van Peaking Lights. “We met each other in the car when we got picked up from the airport and we connected immediately”.

Ben Spaander van Sonar Traffic stort zich op een ander project, het aan de praat krijgen van de megagrote Roland 303 die aan de wand naast hun studio ingang hangt. Dit doek van twee bij vijf meter deed eerder dienst als decor bij onder andere de show van 030303 op Lowlands in 2007. Hij heeft de Cut Off Frequency-knop weer werkend gekregen en als een kind zo blij dwingt hij elke voorbijganger naar zijn speelgoed te luisteren. Ze krijgen een koptelefoon op en Spaander klimt de tafel op om bij de knop te komen. De reacties zijn allemaal hetzelfde als hij er een zwieper aangeeft, een harde grinnik en twinkelende ogen.

De vierde showcase van Studio Stekker vindt donderdagavond plaats in de EKKO. De dansvloer is aardig gevuld met toevallige voorbijgangers, studenten die van hun vakantie genieten, een grote groep Studio Stekker Festival artiesten en oprechte nieuwsgierigen voor de Acid Test-show van Peaking Lights. Peaking Lights is het echtpaar Aaron Coyes en Indra Dunis uit Los Angeles. Hij produceert, zij zingt. Naar EKKO komt alleen de mannelijke helft van het stel, met een instrumentale clubset met live jams. Nuno Dos Santos opent. Dauwd en Hrdvsion sluiten back to back de avond af. Het was de bedoeling dat The Mole een set zou doen, maar die liet verstek gaan omdat hij de synthesizers in de Spiegelbar niet achter kon laten. Hij gaf het vooraf al aan: “Oh, die show in de EKKO? Is dat vanavond?” 

We vinden hem rond middernacht terug op precies dezelfde plaats, achter een van de creaties van Mark Verbos. De U-vormige bar staat vol met ander modulair speelgoed. The Mole krijgt gezelschap van Deadbeat, Pitto en Mathew Johnson maar het duurt niet lang voordat ook anderen hun oren naar dit improvisatiegeweld volgen. Stimming schuift ook even aan en Hunee weet zijn weg te vinden naar een van de nog vrije systemen. De spraakwaterval van Breach voert de boventoon en zangeres Dehlia de France zingt woordloze backing vocals in. Hier wordt ter plekke magie gecreëerd, in de vorm van een organisch en vele lagen tellend geluid. 

In Kytopia is gedurende deze week een parallel universum ontstaan, dat zijn eigen wetten voor tijd en ruimte kent. Er is namelijk iets vreemds aan de hand met de tijd hier. Sessies als deze lijken uren te duren en het nachtelijke ritme van de artiesten dwingt onze biologische klok tot het uiterste. De wereld die zich binnen deze muren gevormd heeft, houdt ons in zijn verslavende greep. Het zal nog lastig worden om straks weer te landen.

 Gezien: Studio Stekker Festival dag 4 en 5, 23 en 24 juli 2015 @ Kytopia en Ekko Utrecht.