Poppodium EKKO viert 25-jarig jubileum met EKKO Recordings

Project gefinancierd via crowdfunding

Atze de Vrieze ,

Poppodium EKKO bestaat in oktober 25 jaar en viert dat met twee exclusieve plakken vinyl. De inhoud van de EKKO Recordings wordt samengesteld door bezoekers van het Utrechtse poppodium, die kunnen stemmen op een shortlist van roemruchte EKKO-optredens.

Project gefinancierd via crowdfunding

Poppodium EKKO bestaat in oktober 25 jaar en viert dat met twee exclusieve plakken vinyl. De inhoud van de EKKO Recordings wordt samengesteld door bezoekers van het Utrechtse poppodium, die kunnen stemmen op een shortlist van roemruchte EKKO-optredens. Het gaat niet om opnames uit de zaal zelf, wel om favorieten uit 25 jaar historie. Op die shortlist staan ondermeer bekende namen als Franz Ferdinand, Richie Hawtin, Death Cab For Cutie, Motorpsycho en Triggerfinger, maar ook oudere helden of cultacts, zoals Consolidated, 5.6.7.8.’s (Japanse band die bekend werd door Tarantino’s Kill Bill), Gore en Human Beings.

“Vroeger was er een heel ruilcircuit van mensen die zelf opname-apparatuur onder hun kleding droegen”, zegt directeur Marlies Timmermans, zelf sinds januari verbonden aan het podium. “We hebben geprobeerd die opnamen te achterhalen, maar dat viel niet mee.” Toestemming van de betreffende artiesten moet nog wel geregeld worden, maar dat is van later zorg, eerst kan er gestemd worden. De EKKO Recordings worden gefinancierd met hulp van website Voordekunst.nl, een crowdfundingplatform voor de cultuursector. Volgens Timmermans een goede manier om te laten zien dat een podium creatief naar zijn financiering moet kijken. “Subsidiepotjes zijn belangrijk, maar er zijn meer manieren om aan geld te komen. Zo willen we ook meer werken met sponsoren. Tijdens het jubileum gaan we bijvoorbeeld een aantal huisconcerten organiseren in samenwerking met onze brouwer.”

Met het jubileum hoopt EKKO zijn meerwaarde voor het Utrechtse cultuurleven te onderstrepen. De zaal bevindt zich tussen het grote Tivoli en oefenruimtepodium dB’s, dat het dichtst bij de underground zit. Tijdens het jubileum wil EKKO een aantal acts terughalen die via het podium doorgegroeid zijn naar een groter publiek. In het verleden dreigde het podium al meerdere malen financieel tussen wal en schip te vallen, weet Timmermans. “EKKO is begonnen als welzijnsorganisatie die steeds meer culturele activiteiten organiseerde. Het is een hele strijd geweest om de gemeente ervan te overtuigen EKKO als een volwaardige culturele instelling te zien. Vervolgens kwam de uitdaging om het podium gezond en veilig te runnen. Er moest geïnvesteerd worden in een brandtrap, in techniek, allemaal kosten die je simpelweg moet maken als je die stap wilt zetten.”

Die stap was wel de moeite waard, constateert Timmermans. Het podium huisvestte na 1998 veel meer producties en kan bands met hogere technische eisen bedienen en zo een serieuze schakel vormen in de carrière van bands. Die investeringen resulteerden wel in een negatief eigen vermogen, dat EKKO nog altijd met zich meedraagt. De laatste paar jaren wordt gewerkt naar een gezonde, volwassen boekhouding. De vorige directeur, André Baars, heeft op dat gebied volgens Timmermans belangrijke stappen gezet, zij zelf zet het proces voort. “Dat zal gepaard gaan met een serieuze bezuiniging. We kunnen maar beter niet wachten tot de gemeente het doet.”