Melonhead viert de release van hun EP ‘My Favorite Record’ met bevriende acts Borgaard en COPPERSKY in Kytopia. Met twee sterke acts in hun voorprogramma leggen ze de lat voor hun eigen show hoog. Dat getuigt van lef. Maar Melonhead is nog niet waar het zich bluft.

John Coffey’s Christoffer van Teijlingen opent de avond met zijn solo folk/country project Borgaard. Hij onderscheidt zich van collega-punktroubadours als Chuck Ragan en Tim Barry door met zijn stem in de lagere regionen te blijven. Zijn virtuoze gitaarspel maakt het geheel compleet. Hoogtepunt van de set is een Nederlandstalige cover van zijn vader, die vanuit de zaal mee geniet.

Het eerste gitaargeweld van de avond komt van COPPERSKY. Met hun geweldige plaat If We’re Losing Everything op zak bewijst de band ook vanavond één van Utrecht’s beste bands te zijn. Het is jammer dat het geluid van gitarist Martijn Zwart wat wegvalt en niet goed klinkt, hij speelt namelijk geweldig, maar dat biedt gelukkig wel ruimte voor de bassist Robert-Jan Zwart om flink uit te pakken. Als op het eind hun magnum opus 'Bankrupt / Backchannels' wordt ingezet, overtreft de band zichzelf. Hier stond de beste band van de avond.
(tekst gaat door na foto)

En dan moet Melonhead nog komen. Als het aan Melonhead ligt zijn zij de ‘next big thing’. Het flinke podiumdoek en het regelmatig van gitaar wisselen door zanger-gitarist Siep van Rijswijk moeten dat beeld bevestigen. De band is duidelijk door Oasis geïnspireerd, zowel muzikaal als in attitude. Melonhead gelooft in zichzelf, maar zoals van Rijswijk al eens zei “uiteindelijk moet je je bewijzen met je show”. Wanneer de band als een punky Oasis klinkt, zijn ze op hun best. Op andere momenten overtuigt Melonhead een stuk minder. Deze band wil heel graag meedoen met de grote jongens, maar is nog niet waar het wezen wil. Daarvoor zijn meer goede nummers nodig. Als ze de lijn van hun vier sterkste nummers kunnen doorzetten, is die ‘next big thing’ zeker binnen handbereik.

Gezien: Melonfest #2 met Melonhead, Borgaard en COPPERSKY, vrijdag 17 maart 2017 @ Kytopia, Utrecht