Sensi Sye: SoundCloud-hit door geluk bij een ongeluk

Muziek als uitlaatklep voor emoties

Jenny Janssens ,

De 20-jarige beatmaker Simon uit Loon op Zand aka Sensi Sye gaat als een speer op SoundCloud. Zijn muzikale carrière heeft vorig jaar door een onverwachte wending een boost gekregen. Door een geluk bij een ongeluk heeft hij vorig jaar zijn muzikale roeping gevonden, dat leverde hem een label en meer dan 15.000 followers op SoundCloud op.

Je bent in één jaar van 100 naar 13.000 followers op SoundCloud gegaan. Hoe is dat zo gelopen?

Dat heeft grotendeels te maken met mijn bedrijfsongeval dat dan ook nog eens vorig jaar op vrijdag de 13e in februari was. Tijdens mijn werk in een fabriek moest ik een rol in een machine leggen. Bij het aandraaien van het tandwiel en het omhoog drukken van de machine ben ik met m’n wijsvinger tussen twee tandwielen klem komen te zitten. In eerste instantie dacht ik dat het niet zo erg was, maar na verder onderzoek bleek het toch wel ernstig te zijn. En dat terwijl ik maandenlang heb doorgewerkt, want ik had het geld nodig. 
Nu kan ik die hand nauwelijks meer gebruiken. Ik moest stoppen met werken en om mezelf bezig te houden en m’n emoties te uiten ging ik heel veel muziek maken. Uiteindelijk was ik vanwege dat ongeluk in februari meer thuis dan op m’n werk. Ik had opeens veel meer tijd om mezelf als muzikant en als mens te ontwikkelen, die tijd gaf ik daarvoor nooit aan mezelf.

Een geluk bij een ongeluk zou je kunnen zeggen?

Ja, ik vind het altijd moeilijk om dat te zeggen, maar zo is het wel. De tijd die ik thuis zat, vulde ik in met muziek maken en daardoor leerde ik mezelf en daarmee mijn eigen sound kennen. Het is mooi om te zien dat ik andere mensen motiveer en inspireer met m’n muziek. Toen ik vanochtend keek, had ik 15.000 followers op SoundCloud. Twee tracks zijn vorig jaar heel goed opgepakt op SoundCloud, dat zijn ‘Don’t Be Shy’ en ‘Only You’. Ik heb ooit zelfs de vraag van iemand gehad of ze mijn track ‘Inside Me’ mochten gebruiken om iemand te herdenken op een begrafenis. Dat raakt me dan enorm. Aan de ene kant vind ik dat heel mooi, maar aan de andere kant is het niet m’n bedoeling om mensen droevig te maken met mijn muziek.

Wat maak je voor muziek? Hoe zou je jouw sound omschrijven?

In principe is de muziek die ik maak lounge met soulinvloeden, plus een beetje jazz en soms hiphop. Eigenlijk gewoon chill-muziek. Ik ben in 2015 als persoon en als artiest heel erg veranderd. Vroeger produceerde ik hardcore-tracks. Die tracks werden zelfs gedraaid op festivals, grote festivals ook, zoals Dominator en Masters of Hardcore. Maar toen jatte iemand al mijn tracks. Daar was ik op een gegeven moment wel een beetje klaar mee. Gelukkig is dat tegenwoordig niet meer zo. Met mijn nieuwe sound en mijn label, dat ook heel erg betrokken is bij mij als persoon, gaan die dingen nu heel anders, veel aangenamer.
 

Neem je een voorbeeld aan bepaalde artiesten? Zijn er artiesten waar je inspiratie uithaalt?

Zelf vind ik artiesten als Ta-Ku en ATU heel erg vet. Ta-Ku is de bekendste van de twee, een producer uit Perth, Australië met 352.000 followers op SoundCloud. ATU is iets minder bekend, maar hij heeft ook het een en ander met Ta-Ku geproduceerd. M’n label probeert momenteel te regelen dat ik samen met ATU een track kan maken. ATU maakt een muziek in dezelfde stijl als ik doe, maar dan iets meer filmisch.

Een label zei je? Vertel, hoe is dat op je pad gekomen?

Mijn muziek werd opgepikt door een Iers label: SoulEtiquette. Ik volgde het label al langer en de eigenaar postte op een gegeven moment een oproep op Facebook om tracks op te sturen. Ik wilde toen wel een poging wagen. Daarna zijn ze me gaan volgen. Snel daarna had ik contact met de ontwerper van het label en toen ging het balletje rollen. M’n eerste officiële SoulEtiquette release was nog maar drie maanden geleden. Eigenlijk was ik helemaal niet blij met die track. Het is sowieso niet m’n beste track, maar ik wilde me een beetje aanpassen aan het label.

Hoe ontstaat een track?

Ik word vaak geïnspireerd door liefde, daar haal ik een heleboel positieve inspiratie uit. Daarnaast zorgt het nieuws ook voor inspiratie voor mijn tracks. Ik werd heel erg gegrepen door de aanslagen in Parijs, daarbij is een muziekvriend van mij omgekomen in het restaurant. Ik vind het heel moeilijk om mijn verdriet daarover te uiten. Muziek is voor mij een uitlaatklep, want daarin kan ik wel m’n emoties kwijt. Muziek luistert ook altijd naar jou. Als ik mijn verhaal niet kwijt kan bij mensen om me heen, heb ik altijd nog mijn muziek.

Wat hoop jij dat 2016 gaat brengen?

Het lijkt me mooi om dit jaar 50.000 followers te hebben op SoundCloud, maar zoals het er nu naar uit ziet, gaat dat wel lukken. Ik wil ook nog ooit een album maken, maar daar wacht ik nog wel even mee. Als ik aan een album ga beginnen, wil ik niet strikt zeggen wanneer dat af gaat zijn. Dat heeft echt heel veel tijd nodig. In januari zit ik in de Red Bull Studios (hier namen onder andere SEVDALIZA, Cut_ en Dollkraut op) in Amsterdam, dat is al een mooi begin van het jaar. Mijn allergrootste droom is de wereld over reizen met mijn muziek. Internationaal gaan, maar ik denk dat alle artiesten dat wel willen.