“De klassieke wereld is volop in beweging”

Muziekprogrammeur Gert Gering blikt vooruit op het nieuwe seizoen van Theaters Tilburg

Wouter de Waal ,

Dat er in Theaters Tilburg genoeg geprogrammeerd wordt op muziekgebied, behoeft geen betoog. Dat die programmering echter ook veel te bieden heeft voor een jonger publiek, is misschien wat minder bekend. Muziekprogrammeur Gert Gering laat op ons verzoek zijn licht schijnen over enkele bijzondere concerten en reeksen in het nieuwe seizoen, en breekt een lans voor symfonische muziek.

“Onlangs voerde het Euregio Jeugdorkest hier de tweede van Mahler uit,” steekt Gering van wal. “Een moeilijk stuk met een enorme bezetting, inclusief groot koor. Machtig om dat live in de concertzaal mee te maken. Na afloop zag ik in de foyer een meisje dat tot tranen toe geroerd was.” Jongeren en klassieke muziek, het lijkt niet direct een vanzelfsprekende combinatie. Onwillekeurig dringt zich de voorstelling op van tegenstribbelende pubers die door hun cultureel verantwoorde ouders worden meegesleept naar een klassieke uitvoering, waar ze zich vervolgens enkele uren verplicht mogen vervelen. Dat beeld klopt volgens Gering echter allang niet meer. “Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het programma van Incubate. Dat festival wordt dit jaar bij ons geopend door harpiste Lavinia Meijer, die werk van de hedendaagse componist Jacob ter Veldhuis alias JacobTV speelt. Ook treedt Mercury Rev op met een orkest, en later in het seizoen vind je onder de noemer Incubated acts als Blixa Bargeld & Teho Teardo en A Winged Victory For The Sullen. Allemaal projecten die laten zien dat populaire en klassieke muziek helemaal geen gescheiden domeinen meer zijn.”

“Sowieso zijn er heel veel jonge mensen actief in het klassieke bereik. Naast het Euregio Jeugdorkest en de philharmonie zuidnederland komen dit seizoen ook een aantal veelbelovende artiesten langs in de reeks Dutch Classical Talent. Die treden overigens niet alleen op, maar geven in een interview ook achtergrondinformatie bij hun werk. Een mooie gelegenheid om deze mensen bezig te zien voordat ze internationaal doorbreken. De serie Casual Classics, waarin het publiek rustig met een drankje de zaal in en uit kan lopen, keert trouwens ook weer terug, maar die concerten kondigen we altijd pas kort van tevoren aan, om te voorkomen dat er teveel traditioneel klassiek muziekpubliek op afkomt.”

“Dat er veel jeugdige klassieke musici zijn, heeft zeker ook consequenties voor het repertoire. Neem het Amsterdam Sinfonietta: dat trekt zich niets aan van genregrenzen. Eind november voert dat ensemble 'Schattenspiel' van componist en elektrisch gitarist Florian Magnus Maier uit, waarin klassiek, flamenco, heavy metal en triphop met elkaar vermengd worden. De samenwerking tussen harpist Remy van Kesteren en jazztrompettist Eric Vloeimans een maand eerder is ook zo'n uitzonderlijk crossoverproject. Als programmeur houd ik bovendien van verrassende combinaties van voorprogramma en hoofdact: dit voorjaar spelen gitaristen Bram Stadhouders & Aart Strootman voorafgaand aan het vocale Trio Mediaeval uit Noorwegen, omdat in hun samenspel naar mijn gevoel ook iets middeleeuws doorklinkt. Bij dit type concerten was er van oudsher overigens überhaupt niet in een voorprogramma voorzien.”

“De klassieke wereld is dus volop in beweging, maar daar is het publiek zich nog niet altijd even bewust van. Daarom dat lokale samenwerkingen zoals die met Incubate zo belangrijk zijn. Door samen te werken vergroot je het draagvlak van je activiteiten. Het merendeel van de bezoekers van de Tilburgse podia woont toch in de eigen stad en nabije omgeving, zo wijzen verschillende onderzoeken uit. Derhalve is het zaak jezelf gezamenlijk zo zichtbaar mogelijk te maken in de stad. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor klassieke evenementen: samen met muziekpodium Paradox organiseren we het komende seizoen enkele Paradoxaal-concerten, waarin grote jazzsterren als Brad Mehldau en de virtuoze Japanse Hiromi Uehara hun opwachting maken.”

“Tenslotte staan er vanzelfsprekend nog talloze popartiesten op het programma. Persoonlijk ben ik heel blij dat rasmuzikant Daniël Lohues langskomt, en dat Stef Bos bij een speciale XL-editie van Hotelgasten aanschuift. Maar ook dat Reinbert de Leeuw werk van Erik Satie gaat uitvoeren, want zijn unieke interpretaties daarvan openden voor mij een wereld van nieuwe muziek. Wist je trouwens dat de wereldberoemde gambist Jordi Savall hier ook in het najaar te gast is met een programma vol eeuwenoude muziek, die stiekem heel fris en dansbaar klinkt?” 

Bij veel concerten in Theaters Tilburg krijgen jongeren een aanzienlijke korting: zie de website voor meer informatie.