#INCU13: Mannheim is claustrofobische stonernoise met saxofoon als geheim wapen...

... Maar mist wat aan variatie in Extase

Daan Krahmer ,

Wie dacht dat De Staat of Automatic Sam de heftigste rock van Nijmegen maakt, kent Mannheim (nog) niet. Dit viertal combineert op imponerende wijze noise- en stonerrock met jazz. Jazz inderdaad, maar dan in de heftigste vorm van het woord. Deze unieke mengeling van stijlen werd vastgelegd op hun debuut 'SUPER-EMPOWERED', met daarop acht instrumentale nummers. Naast basisingrediënten als drum, bas en gitaar is de saxofoon hier van essentieel belang.

HET CONCERT
Mannheim, Extase, vrijdag 19 september 2013.

DE ACT
De saxofoon dus, hét geheime wapen van Mannheim. Deze heeft binnen de band geen standaardfunctie maar wordt ingezet als een soort tweede gitaar. Otto Kokke, ook bekend van het tevens Nijmeegse Dead Neaderthals, bespeelt deze niet op een swingende of soulvolle manier. Nee, we horen dan ook geen swingende of soulvolle tonen, maar een flink raggend geluid dat toonaangevend is in het ritme en het geheel meer body weet te geven.

HET NUMMER
Jezus. Wat een raggend, slepend en opwindend nummer is 'The Filth'. Deze vijf minuten bevat veel stijl- en tempowisselingen. Net zoals Battles dat bijvoorbeeld knap kan, maar dan net wat claustrofobischer en grootser. Eerder een mengeling tussen And So I Watch You From Afar en Kuyss.

HET MOMENT
Het moment van het concert is het moment waarop je Mannheim voor het eerst hoort. Dit verschilt dus. Maar wat een muur van geluid produceren deze heren. Indrukwekkend.

HET PUBLIEK
... Haalt de schouders op en frons de wenkbrauwen, knikt goedkeurend mee en een enkeling headbangt. Tijdens de tweede helft van het concert verslapt de aandacht wegens gebrek aan variatie. Bezoekers grijpen naar hun telefoon of maken een praatje met vrienden of kennissen. Andere puzzelen met hun blokkenschema. De in- en uitloop is relatief groot en de redelijk goed gevulde Extase raakt steeds leger naar het einde toe.

HET OORDEEL
Vette band dit Mannheim, maar het geheel mist wat aan variatie.

DE FOTO