Toetsenist Rock Nation houdt niet van “programma’s als Idols”

Thijs Schrijnemakers: "Stereo is geen bij elkaar gegooid groepje"

Thomas van Geelen ,

Op 26 oktober werd de samenstelling van de poprockformatie Stereo bekend. Hiermee kwam er een eind aan het televisieprogramma Rock Nation, waarin Edwin Jansen en Dennis Weening op zoek gingen naar ‘de nieuwste rocksensatie van Nederland’. De toetsenkruk werd veroverd door Thijs Schrijnemakers, student aan de Rockacademie. Een interview met deze 23-jarige virtuoos.

Thijs Schrijnemakers: "Stereo is geen bij elkaar gegooid groepje"

Op 26 oktober werd de definitieve samenstelling van de poprockformatie Stereo bekend. Met de vorming van deze band kwam een eind aan het televisieprogramma Rock Nation, waarin Edwin Jansen en Dennis Weening op zoek gingen naar ‘de nieuwste rocksensatie van Nederland’. Twintig muzikanten werden samen in een huis geplaatst en moesten in twee maanden gaan uitmaken hoe het eindproduct eruit zou gaan zien. De toetsenkruk werd veroverd door Thijs Schrijnemakers, student aan de Rockacademie in Tilburg. Een interview met deze 23-jarige virtuoos.

SCEPSIS
“Ik houd niet van programma’s als Idols.” Pardon? Is Rock Nation daar dan geen zoveelste aftreksel van? Noem het een aftreksel, volgens Schrijnemakers is er een essentieel verschil. “In tegenstelling tot bij Idols zijn wij het hele programma door integer en goed afgeschilderd,” legt hij uit. “Dat hebben ze knap gedaan. Bovendien hebben we de totale artistieke vrijheid gekregen.” Ook de kritiek dat je op dergelijke wijze geen muzikanten bij elkaar kan zetten en vervolgens een band dopen, slaat hij in de wind. “Als een band een nieuw lid zoekt, hangt men een briefje op een prikbord voor een auditie. In principe is dit niet anders, alleen zijn er audities gehouden voor de complete band.” De muzikanten zijn dan ook niet geselecteerd op de beste individuele prestaties, maar op hun functioneren onderling. “We zijn geen bij elkaar gegooid groepje, maar spelen in deze samenstelling het best.” Toch geeft de toetsenist toe dat hij zelf ook wel een drempel over moest. “In het begin was ook ik cynisch en argwanend en wilde ik niet meedoen. Tot een bekende van de Rockacademie, die ook bij het programma betrokken is, tegen me zei: ‘als ik eraan meewerk, dan kan het toch niet slecht zijn?’ Ik was overtuigd en deed toch maar mee. En ik heb er geen spijt van.”

ROOTS
De popheld in de dop woont wel in Tilburg, maar alles aan zijn nóg zachtere ‘g’ en merkwaardige klemtonen verraadt dat zijn roots in Limburg liggen, Sittard welteverstaan. Daar begon Schrijnemakers op zijn tiende met keyboardles en vier jaar later met zijn eerste bandje, Funkmonster. Dat legde hem geen windeieren: de funkformatie won de Kunstbende van Limburg en werd landelijk tweede. Later speelde hij nog in bands als Alize, waarmee hij, wederom via een bandcontest, op Pinkpop terechtkwam. Naam maken met het winnen van talentenjachten is voor hem dan ook een vanzelfsprekendheid. Schrijnemakers werkt nu samen met onder andere Yoshi Breen, Norman Kapoyos en de Classic Album Allstar Band. Net na de middelbare school gaf hij gehoor aan zijn muzikale roeping. Uitgegaan van zijn gezond verstand stond hij al netjes ingeschreven aan de Universiteit van Maastricht. Maar toen het zover was, liet hij zijn hart spreken. “Ik WIL niet!,” quote hij zijn toenmalig stampvoetende zelf. “Ik heb een tussenjaar genomen en ben heel hard gaan oefenen.” En na een jaar zwoegen op de toetsen knalde hij de Rockacademie in Tilburg binnen, waar hij momenteel afstudeert met zelfontwikkelde lesmethoden.

ROCK NATION
Het moge duidelijk zijn dat Schrijnemakers niet veel te klagen heeft wat bandsuccessen betreft. Maar toch, na al zijn voorgaande bands merkt hij dat Stereo wel heel vlot gaat. “Het loopt als een trein. Het zijn allemaal goede songwriters en performers en iedereen is ‘eager’ om het voor mekaar te krijgen. En Rock Nation was natuurlijk een goede springplank.” Daar komt bij dat ze goed kunnen presteren onder druk. “Tijdens Rock Nation kwam het voor dat we in een avond elf covers moesten instuderen, die we dan de volgende ochtend moesten kunnen spelen,” beschrijft de Limburger. Gezonde druk noemt ‘ie dat. Ook voor het schrijven van nummers konden ze niet onbeperkt de tijd nemen. Maar inspiratie kun je toch niet afdwingen? “Dat klopt, maar het schrijven van een liedje mag best wel eens pijn doen,” vertelt Schrijnemakers. “Dan geeft het eindresultaat je nog meer een voldaan gevoel.” De sfeer in het Rock Nationhuis had niet onder die druk te lijden. De uiteindelijke toetsenist ziet zijn plaatsing dan ook niet als het winnen van een wedstrijd, maar als het met een groep in een goed samenwerkingsverband terechtkomen. "Ik hoop ook vooral dat het op het publiek overkomt hoe erg we het met elkaar naar onze zin hebben.” Dat de sfeer in het huis A-Okay was blijkt ook wel uit de relatie tussen Schrijnemakers en zijn ‘concurrent’ toetsenist Huub van Loon. “We zijn echt heel goede vrienden geworden en dat zeg ik niet om een politiek correct antwoord te geven.” Om te voorkomen “als twee faggets” te worden afgeschilderd, beschrijft hij hun Rock Nationrelatie: “we hebben een hoop obscure electrodemo’s in elkaar geflanst daar in de kelder, maar dat moeten we allemaal nog verder uitwerken.” To be continued?

STEREO
Wat voorlopig in elk geval 'continued' gaat worden is Stereo. Sinds hun support-act bij Kane in de Heineken Music Hall is het echte spits eraf. In februari sluiten Astrid (zang), Daan (gitaar), Jean-Baptiste (gitaar), Noah (bas), Stephan (drums) en Thijs zich op in de studio. Met net hun succesvol ontvangen single Unexpected achter de kiezen, zou dit wel eens voor een verrassing kunnen gaan zorgen.