Recensie: EXIT 31 - Killer Body

Limburg rockt goed!

Camiel Rodigas ,

Ik ben een enorme muziekliefhebber maar ik ken natuurlijk niet álle muziek. Maar goed ook, want dan kun je nog verrast worden door iets dat leuk én goed is! Zoals de CD van EXIT 31 die op mijn pad kwam. Limburg blijkt geweldig te rocken!

Ik kreeg het album van EXIT 31 thuis gestuurd, zag de cover (nice!), stopte de disc in CD-speler en was meteen compleet verrast. Vanaf de eerste seconde wordt mijn aandacht gegrepen.

Lekker beginnend met de rauwe zang van Ivo Penders, goed geluid uit de gitaren van de broertjes Capel en een drumpartij door Bart Keltjens die ook goed zit. Welkom, dacht ik bij mezelf! Waarom ken ik deze band uit Stein niet? Ze bestaan immers ondertussen al een tijdje (2003) en ze hebben eind maart dit album uitgebracht. 'Killer Body' heet het album en de muziek is rock, rock die stevig maar heel goed in elkaar zit. Zoals al aangegeven, twee gitaristen, een drummer en een bassist.

De nummers die op de CD staan vertellen echt een verhaal, het zijn niet zomaar wat liedjes op een rijtje. Er is variatie en opbouw. Zo volgt na een knaller van een nummer, zoals 'Back To You', vaak een rustiger nummer, zoals 'Lullaby', dat verhalend van aard is. Het sterke hiervan is, dat je aandacht als luisteraar hierdoor geenszins verslapt. Het zijn nummers die kloppen, compleet zijn en waar in feite niets aan het toeval wordt overgelaten.

Wat mij opvalt is dat de nummers iets hebben waardoor het gelijk vertrouwd aanvoelt en dat is positief! 'Betray Me' is wel het sterkste nummer, daar zit alles in en het blijft verrassen.

Dit smaakt wel naar meer. De titel van het laatste nummer, 'Confidence', is op de hele plaat van toepassing. Het zelfvertrouwen straalt ervan af. Omdat de leden van de band al een tijdje meedraaien in de muziekwereld, weten ze wat ze kunnen en hoe ze het moeten aanpakken: het maken van goede nummers, het produceren ervan en het zorgen voor een opvallende albumhoes (ontworpen door Garry Capel).

Dit is een CD om op z'n minst eens te gaan beluisteren. Het is rauw, het knalt, zéér muzikaal maar bovenal, Limburgs trots!