Limburgeringscursus voor... Lefties Soul Connection

“Pinkpop kunnen we vergeten!”

Maurice Kamps, ,

Volgende maand verschijnt het tweede album van Lefties Soul Connection, ‘Skimming The Skum’. Het kwartet heeft zich bekwaamd in het met minimale middelen spelen van authentieke rauwe soul. De groep is daarin uniek in Nederland. 3VOOR12/LIMBURG liet het goedlachse kwartet, geheel onvoorbereid, een aantal bands uit Limburg horen en vroeg ze naar hun mening. Een kritische ‘Limbo luistertest’.

“Pinkpop kunnen we vergeten!”

Volgende maand verschijnt het tweede album van Lefties Soul Connection, ‘Skimming The Skum’. Het kwartet heeft zich bekwaamd in het met minimale middelen spelen van authentieke rauwe soul. De groep is daarin uniek in Nederland. 3VOOR12/LIMBURG liet het goedlachse kwartet, geheel onvoorbereid, een aantal bands uit Limburg horen en vroeg ze naar hun mening. Een kritische ‘Limbo luistertest’. BART OOSTINDIE – ‘JIMMY THE BULLIT’ Afkomstig van de EP ‘Grandson’ uit 2005. Van de singer/songwriter uit Spaubeek verschijnt binnenkort zijn eerste langspeler ‘Welcome To The Costume Ball’ op Inbetweens Records. De Alfa Award-winnaar maakte eerder naam met Mo’ Jones, Treble, Arno Adams en Down South. Zanger / gitarist Onno Smit: ‘Een beetje G. Love (and Special Sauce, red.) of Brian Setzer-achtig, wel tof dit. Is hij die gozer van Mo’ Jones?” Organist Alvin ‘Alviz’ Bartels: “Wel geinig dit ja, je kunt horen wat voor invloeden het heeft.” Bassist Bram Bosman: “Het is mij te rockabilly-achtig. Het wordt mij op een gegeven moment te shaba dabba do!” 21 EYES OF RUBY– ‘MILLION SECONDS’ Slechts vierde werden ze tijdens de Nu Of Nooit-finale, deze fusion-rockband uit Sittard, Schinnen en Kerkrade. Van de eigen beheer release ‘Conquer The World, Part 2’ , nummer twee van eenentwintig (!) delen die 31 mei wordt gepresenteerd in Nieuwe Nor. Bram: “Something completely different!. Het klinkt als een nummer van Led Zeppelin.” Drummer Cody ‘Vogel’ Vogel: “Ja, het zijn andere noten, maar het klinkt hetzelfde. Het is wel goed gespeeld ofzo, maar ja…” Bram: “Het klinkt heel Amerikaans dit.” Onno: “Ik vind dit niet cool, dit doet mij niks.” SHIFT MINOR– ‘ISOMORPHISMS’ Een project van One Fix-gitarist David uit Geleen. Van het nog te verschijnen Shift Minor-album ‘L-audio-R’. Hectische, over elkaar heen buitelende heipaal beats en scratches. Chemical beats, het geluid van de DSM after dark. Smit: “Ik word hier een beetje zenuwachtig van!” Bosman hoort er direct de achtergrond van David van Shift Minor in terug: “Een soort electroversie van Korn, hetzelfde snaregeluid zit er in.” Vogel: “Dit kan goed in een club, ik zou het zelf niet zo gauw opzetten ofzo.” Bosman: “Het klinkt een beetje als Squarepusher of Amon Tobin, alleen dit klinkt een beetje te koud voor mij. Je hebt ook tracks waar je nog een mooie bekken-sample er doorheen hoort, of er nog wat warme strijkers in zitten.” Bosman: “Als je aan het dansen bent en dit komt tussendoor, dan kan het wel.” Smit is minder gecharmeerd van het nummer (tegen zijn bassist): “Ik kan hier niet op bewegen. Jij wel? Doe eens voor!” STEVE ANN - 'TOXIC' Met Britney gaat het niet zo goed, als we de geluiden mogen geloven heeft ze iets teveel gehad van ‘the devil’s cup’. Onze eigen Stevie Ann daarentegen gaat het, zoals bekend, voor de wind. Een akoestische versie van de bonustrack van haar eersteling 'Away From Here' (Special Edition). Vogel als een volleerd radio-dj, net voordat de Roggelse inzet: “Ik verwacht nu een zangeres.” Onno: “Dit is dat liedje van Britney Spears, een goed nummer vind ik dat origineel, heel vet,’Toxic’.” “Ik vind het een beetje irritant dat je telkens van die liedjes of een jazz of een funky versie krijgt, of zoiets als dit,” gaat Vogel verder. “Nummers van Nirvana enzo, Jamie Cullum heeft ook allemaal van die liedjes van Pharell enzo.” Zanger Onno: “Is dit een Nederlands meisje?” Bram: “Ze heeft wel een goede stem vind ik. Ik heb dit nog nooit gehoord eigenlijk.” Onno: “Ik vind het origineel toffer, dat beukt meer.” Alviz concludeert: “Voor op de achtergrond is het okay.” BORIS - 'THOSE THINGS YOU DO' Zanger uit Venlo verrast vriend en vijand twee jaar na zijn ‘ Idols’ -overwinning met het zeer verdienstelijk album ‘Holy Pleasure’, dat oktober vorig jaar via Sony/BMG uitkwam. Drummer Vogel lacht: “Dit gaat wel allemaal tegen ons gebruikt worden!” De zanger van Lefties Soul Connection raadt het weer goed: “Dit is Boris? Van de nieuwe lp? Is dit geproduceerd door die gasten van Relax of niet?” Bassist Bram vindt het een beetje te “jazzyfunkysouly”. Onno, die voor zijn brood ook voor andere artiesten schrijft: “Ik vind dit best wel goed voor wat het is. Dat hij, nadat hij aan ‘Idols’ heeft meegedaan, zijn eigen gang gaat. Binnen deze stijl vind ik het best wel goed.” Bram vindt ‘Those things You Do’ overgeproduceerd. Volgens Onno hoort dat bij urban. Dan beginnen Onno en organist Alviz, die ook dj is, een discussie over of dit urban is. Ondergetekende moet uiteindelijk uitsluitsel geven. Alviz: “Ik vind dit wel leuk. Het begin vind ik niet leuk, want toen ging die bas slappen, daar houd ik niet van.” Het met de duim bewerken van de snaren van een basgitaar blijkt een ‘hot issue’ bij de groep. Bram legt uit: “Er is ooit een artikel geschreven over het soort muziek wat wij maken en daarin werd het slappen van een bas sterk afgeraden.” Alviz lacht:”Afgeraden? Het is een doodzonde!” Uitzonderingen bevestigen de regel. Onno: “Maar Larry Graham op oude Sly Stone platen ís vet!” VIBERIDER – ‘ON AND ON' All-star stonerpop uit Sittard. Ze namen de kortste weg naar Pinkpop door Nu Of Nooit te winnen. Van de eerste worp van de ‘Hollandese Nieuwe’, ‘Evolve The Long Lead’ (2006) op het eigen Psychoschq Recordings. Onno: “Wat is dit? Waar komen die vandaan?” Vogel: “Dit is zo langzaam! We hebben van de zomer The Answer gezien, dat waren Ieren, dát beukte, dát was echt rock!” Vogel: “Audioslave hebben ook vaker een langzaam tempo en dat vind ik vrij goed, maar dit doet mij niet zoveel.” Alviz lacht: “We worden echt een ‘beef’ band, Pinkpop kunnen we vergeten! Limburg komen wij ook niet meer in!” “Net als Ray Charles, dat we in bepaalde provincies niet meer mogen spelen,” lacht Bram. Het viertal wil Paul (‘the fifth Beatle’, die soms mee optreedt, maar vanavond afwezig is) verantwoordelijk stellen. MWS – ‘LOWBUDGET’ Sittardse alliantie van zes rappers en een dj over een onverwoestbaar funkende Rikers-productie. Oorspronkelijk gemaakt voor het item ‘De Sessie’ op website Hiphop In Je Smoel, nu ook te vinden op het Maasterlijk-album. Limburgse hiphopplaat van het jaar? Smit tijdens het schlagerintro: “Kijk dit is nou te gek!” “C-Mon en Kypski?,” vraagt Vogel. Voor het eerst vindt Lefties Soul Connection het unaniem goed. “Ja, dit is wel leuk!” Bosman: “Dit beukt wel!” Bartels: “Het heeft ook iets zuidelijks, het klinkt anders dan Opgezwolle.” HAMPELEMANNE – ‘MIEN DINGK, DIEN DINGK’ Zachte g-funk met Venlose teksten. Van de EP ‘Heej Is ’T Te Doon’ op Inbetweens Records van vorig jaar. Bram: “Dit lijkt wel een Chili Pepper-rifje, dit kon wel John Fruscianti zijn!” “Dit is weer dat funkysouly-gevoel. We zijn daar kritisch over, want wij proberen dat juist anders te doen, een ander deel van funk,” legt organist Alviz uit. “In het genre is dit best oké, maar wij zitten meer het rauwe, beukende, meer hiphop, een beetje zoals die vorige track.” Bram: “Wie zijn dit?” “Volgens mij heb ik ze gezien op de Parkfeesten in Venlo,“ vertelt Vogel. “We speelden er met The Amigos (Electricos, de andere band van de drummer, red.), toen speelden ze na ons volgens mij. Dat was een superleuk festival trouwens! Dit is wel leuk, maar het kabbelt een beetje.” Onno: “Ja precies, dit is net niet.” FLEXXFIT – ‘WITTE STER’ Maastrichtse rappers verklaren de liefde aan hun stad op een beat van de omnipresente stadsgenoot Bart Rikers. Afkomstig van de gratis internetrelease ‘Microfoon Syndroom’ van de Maasterlijk-act uit 2006. “Dit komt ook hier uit de buurt hè?,” vraagt Vogel. De band is met opzet niet vermeld dat het viertal uitsluitend Limburgse muziek te horen krijgt, zodat ze zo onbevoordeeld mogelijk luisteren. Die opzet is in ieder geval gelukt. “Had dat dan even gezegd, dan waren we een beetje vriendelijker geweest!,” lacht de drummer van Lefties. Onno: “Komt Stevie Ann ook hiervandaan? Echt waar, waarvandaan dan?” Alviz: “Ik vind dit minder dan die vorige hiphoptrack. De beats zijn ook minder. Is dit dezelfde producer?” “De track is veel te vol met die achtergronddingetjes,” vindt Bram. “Ze zijn iets te dicht bij de stem gezet,” gaat Vogel verder, “en daardoor hoor je de stem niet goed meer. Ik vond die andere rappers ook beter.” Onno: “Het is een beetje standaard dit.” Vogel: “Wat is een witte ster?” MO'’JONES – ‘LITTLE LOVE SONG' Een lichtvoetig nummer te vinden op de funky eerste cd ‘Strong Man’ van de Sittardse formatie, Inbetweens records 2002. Deze maand ziet het derde album, ‘Middle Aged Angry Men’, het licht op datzelfde label. Vogel: “Dit is weer hetzelfde als die ene (Hampelemanne, red.), een beetje gogo-achtig.” Bram: “Helemaal omdat hij een beetje een heel fout Engels accent heeft.” Onno raadt het weer goed: “Is dit Mo’ Jones? Dit is niet nieuw toch?” Alviz: ”Toen het uitkwam was het wel cool.” Vogel: “Weet je wat het is, er zijn zoveel artiesten als dit, die een beetje op elkaar lijken, ik vind het niet echt spannend.”