Roelie Vuitton lanceert eerste soloalbum Elke Dag Apekooi

“Vrolijke liedjes moeten plaats maken voor diepere shit”

Tekst: Barbara van Brug Foto's: Jan Westerhof ,

Hij maakt al tien jaar muziek en toch is dit zijn eerste soloalbum. Waar heeft hij zo lang op gewacht? Dit en meer vragen we aan zanger, rapper en designer Roelie Vuitton (Roelant Haak). Bekend van de Groningse hiphopformatie Blocnotes en samenwerkingen met Kraantje Pappie en Lucky Fonz III. We spreken af in De Gym en praten over de totstandkoming van Elke Dag Apekooi, ADD, de angst voor bekendheid en zijn hunkering naar oude tijden en authenticiteit.

Een beetje vreemd maar wel trots

Hoewel hij trots is op het eindproduct, is Roelie Vuitton opgelucht dat het album af is. De zanger heeft drie jaar over Elke Dag Apekooi gedaan. “Het voelt alsof ik een baby op aarde moest zetten en ik ben niet eens een vrouw.” Het Groningse hiphoptalent voelt zich bij dit album extra verantwoordelijk en dat is spannend. “Ik heb het zelf gedaan en dat is mooi. Maar tegelijkertijd kan ik niemand anders de schuld geven als de plaat maar twee keer wordt beluisterd.”

Vrolijke liedjes

Volgens Roelant was het eerder lanceren van een soloalbum ook niet mogelijk geweest. De persoonlijke muzieksmaak van de artiest is veranderd waardoor hij zelf ook naar andere muziek luistert. “Ik heb een periode gedacht dat ik geen muziek meer wilde maken, omdat ik niet meer goed wist wat voor muziek. Ik schreef altijd positieve liedjes met een populair refrein om mensen blij te maken.” Sinds 2014 is hij professioneel gegroeid en heeft hij naar eigen zeggen eindelijk de juiste mensen om zich heen. Hierdoor is het weer mogelijk om er lol in te hebben.  “Vrolijke liedjes moeten plaats maken voor diepere shit. Ik ben er niet meer mee bezig hoe het overkomt, maar dat ik mensen op een bepaalde manier raak met mijn muziek”, aldus Roelant.

Bekendheid of anonimiteit

Haak zou niet de eerste Groningse artiest zijn die doorbreekt bij het grote publiek. Dus we praten open en eerlijk over de verwachtingen van bekendheid en de bijkomende verantwoordelijkheden. “Ik ben daar al tien jaar bewust mee bezig. Succes vind ik eng. Voornamelijk uit angst om dingen ineens te moeten, in plaats van te mogen doen. Ik moet er niet aan denken dat ik elke dag op straat loop en word herkend.”

Als mede-grondlegger van de Groningse hiphopscene prijst hij zichzelf vooral gelukkig dat hij altijd de vrijheid heeft gehad. Hij was onderdeel van de scene, maar met de nodige anonimiteit om zelf de projecten te kiezen die hem gelukkig maakten. “Die vrijheid moet blijven. Ik heb liever een baan waarmee ik geld verdien en dat ik daarnaast de beste muziek maak die ik maar kan maken, dan dat ik dingen puur doe voor succes, geld en bekendheid. Dan maar niet op tv.”

Als hij zou moeten kiezen wil Roelant liever van zijn ego af dan er eentje te krijgen. De naam Roelie Vuitton, die ooit bedacht is als knipoog naar de sterrenstatus, voldoet niet meer. “Ik verwacht dat de naam langzaam verandert naar Roelie.“

Over ADD

Als kind werd Roelant gezien als dromer en dacht hij veel over dingen na. Volgens hem gewoon iets wat hij niet kon laten. “Daardoor functioneerde ik niet in het systeem”, vertelt Haak. Op zijn achttiende kreeg hij het label ADD. Volgens hem een verklaring voor hoe hij de dingen ziet en hoe hij handelt. “Ik heb het lang genegeerd, ik dacht ‘ik ben gewoon normaal’. Maar ik vroeg mij ook af, ‘wat is dan normaal?’. ADD is een onderwerp waar ik het nu ook in mijn muziek veelvuldig over heb, eerder vond ik dat eng.” Naast muziek en kunst houdt hij zich bezig met projecten zoals Jeugdleider Jos: een alias waarmee hij ongefilterd alle informatie deelt waar iemand met ‘ADD, PPD-NOS of een drugsverslaving’ wat aan kan hebben. Een satirisch project met een serieuze ondertoon.

Oude Ziel

De onlangs uitgebrachte single Hypermodern, geproduceerd door Wantigga, gaat over liefde in de moderne tijd. Hoe traditioneel is Roelie Vuitton eigenlijk? Stellig antwoordt hij: “Heel erg! Ik ben een oude ziel. Eén meisje en that’s it!” Toch is hij eerlijk over de moeilijkheidsgraad van monogamie in deze tijd. Onder andere door social media is volgens hem de verleiding groot. "Ik doe dat zelf ook: ik bekijk iemands hele leven via bijvoorbeeld Instagram. Je weet dat het waarschijnlijk niet echt is, maar je doet het toch.”

Groningen

Creatief Groningen haalt steeds meer uit de kast om zichzelf op de kaart te zetten. We vragen Roelie naar zijn rol hierin en of hij zich daar ook verantwoordelijk voor voelt. “Eerlijk gezegd interesseert het me niet. Niet meer in ieder geval.” Hij is nu niet meer zo met de lokale hiphopscene bezig als voorheen. “Ik doe gewoon wat ik wil doen met de mensen die ik om me heen heb. Dat zijn er gelukkig maar een paar." "Ik ben er wel heel trots op wat de artiesten in Groningen allemaal doen", vervolgt Haak. "Ik denk dat er nog meer in zit en ik hoop dat mensen zich minder bezig gaan houden met image en stijl. Doe gewoon je eigen ding, neem niets over van een ander.” 

Plannen voor de toekomst

Het onderwerp toekomstplannen en langetermijndoelen kunnen we beter vermijden. “Ik wil het zo leuk mogelijk hebben en liever geen plannen maken.” Maar naarmate we verder praten wordt het beeld van de toekomst wel iets concreter en hoopt ook nuchtere Roelant op wat persoonlijke successen: het exposeren van zijn kunst, veel shows kunnen doen, zijn album op vinyl uitbrengen en natuurlijk dat er zoveel mogelijk mensen naar zijn album luisteren. Maar altijd met authenticiteit als het meeste waardevolle goed. “Ik wil puur origineel zijn en blijven. Dan pas ben ik trots.”

Tijdens de albumpresentatie op vrijdag 23 september wordt Roelie Vuitton begeleid door een live band. Een avond waar hij ontzettend veel zin in heeft. Het doel van de avond? Geen doel. Gewoon een feest. “En er wordt geen Ritalin uitgedeeld!”, aldus Roelie. 

De releaseparty voor het album Elke Dag Apekooi is op vrijdag 23 september om 21.00 uur in De Gym.