LGHTNNG's Nights Change Days zit boordevol sfeervolle synthpop

“De liefde voor de jaren tachtig hebben we allemaal, zelfs de foute dingen vinden we tof!”

Tekst: Marissa Snitjer Foto's: Jan Lenting ,

De Groningse band LGHTNNG lijkt uit het niets in Groningen op te doemen. Niets is minder waar. De band vormde zich in maart dit jaar, werd direct geselecteerd voor de Popronde en ineens was daar ook hun eerste EP Nights Change Days. Wie is deze band eigenlijk en wat zijn de plannen? 3voor12 groningen sprak met de twee heren en dame van LGHTNNG over de band, de EP en live-optredens.

Doortje, Wouter, Richard en Niek hebben allemaal ervaring met muziek maken. Allemaal hebben ze indiepop gemaakt en Wouter heeft zelfs in verschillende hardere bands gespeeld. Het project LGHTNNG is iets totaal anders. Het begon allemaal met het idee van Wouter en Richard om dancegeoriënteerde muziek te maken, maar dat lukte niet echt, want ze maakten steeds liedjes. Hierdoor zijn de heren op zoek gegaan naar een zangeres. Ze zagen een video van Doortje’s soloproject en waren meteen onder de indruk. “We hebben haar direct gevraagd of ze mee wilde doen. Het klikte meteen. Zij woonde nog in Antwerpen, maar reisde bijna elke week naar Groningen om met ons te repeteren”, vertelt Richard.

Vanaf maart dit jaar bestaat LGHTNNG in deze samenstelling en in juni speelde de band zijn eerste show. Alle bandleden wonen in Groningen, maar Doortje werkt in Enschede. “Ik woon misschien nu wel in Enschede, maar ik voel me een echte Groninger hoor”, grapt ze. De liefde voor jaren tachtig muziek hebben ze allemaal. Niet alles valt bij hen in de smaak, maar wel veel. “Zelfs de foute dingen! Zoals bijvoorbeeld Ultravox, The Culture Club of Pet Shop Boys. Alhoewel die laatste natuurlijk al wel algemeen geaccepteerd is, maar toch ook wel een beetje fout”, lacht Doortje. Ook Depeche Mode valt goed in de smaak bij de bandleden. De elektronische muziek is in trek, terwijl ze allemaal een verleden hebben met gitaarbands. Wouter heeft in een metalband gezeten en vindt dit in wezen hetzelfde: “Eigenlijk is het precies hetzelfde. Je maakt nummers, alleen nu zijn ze elektronisch”, waarop Doortje hardop begint te lachen.

Sfeervolle synthesizers

Het schrijfproces is anders gegaan dan hoe de bandleden het voorheen deden. “Het verschil is dat we nu echt bijna alles thuis doen en niet meer in de oefenruimte. We zitten achter de computer en kijken wat vet is. De basis is hetzelfde: je begint met akkoorden en je hebt een einde, maar de invulling is wel anders. Met synthesizers kan je sfeer creëren en daar ligt de nadruk wel echt op bij deze band”, vertelt Richard. Doortje vult aan: ”Het is nu denk ik ook wat efficiënter. Met mijn oude band rommelden we met gitaarakkoorden en nu staat over het algemeen het skelet van een nummer wel steady vanaf het begin. En dan is er alleen nog de ‘aankleding’ van het nummer.” Er wordt niet meer zoveel geworsteld met nummers, omdat iedereen de nodige ervaring heeft.

De EP Nights Change Days is opgenomen in de slaapkamer van Wouter en de band heeft deze ook zelf gemixt. Alleen het masteren is uit handen gegeven. De zang is opgenomen bij iemand anders op de slaapkamer, bij iemand die goede microfoons had. Ook heeft de band alle omgezet naar analoge oude synthesizers. “Je kunt dan je eigen midipartijen doorsturen en vervolgens kan je die dan analoog opnemen. Dan kan je dus wat je bedacht hebt op je computer omzetten naar analoog. Dat hebben we gedaan bij Sonartraffic in Utrecht. Maar het is niet altijd zo dat het met een analoge synth beter klinkt hoor. Het is heel erg afhankelijk van het nummer”, legt Richard uit. Bepaalde stukken op de EP zijn dus analoog en de rest is digitaal.

Sharks

Bij een EP hoort natuurlijk ook een single. De keuze voor het nummer Sharks is deels gevormd door YouTubekanaal New Retro Wave. De band heeft een aantal liedjes gestuurd en dit kanaal brengt elke dag nieuwe elektronische muziek uit. “Zij vonden Sharks een heel leuk liedje. Toen dat liedje erop werd gezet, is het heel vaak bekeken. Inmiddels staat de teller al op meer dan vijftigduizend views. Het lijkt ook wel alsof mensen meer naar dit liedje toetrekken uit de twee die we eerder online hebben gezet. De videoclip die bij Sharks hoort, hebben we zelf opgenomen met onze telefoon! In Vera hebben we op een projectiescherm zelf bij elkaar gezochte beelden uit de jaren tachtig en negentig geprojecteerd en wij zijn daar voor gaan staan.” 

LGHTNNG probeert zo veel mogelijk zelf te doen. Naast het zelf opnemen van de EP hebben zij ook zelf de videoclip gemaakt en ge-edit. Om reviews te krijgen, benaderen zij verschillende blogs. De EP is vorige week vrijdag gereleaset en staat inmiddels ook op de 3voor12 luisterpaal

"Uitstraling is subjectief"

Elk nummer wordt op een andere manier tot stand gebracht. Waar de ene keer de tekst al klaar ligt en waarbij het liedje gemaakt moet worden, is het de andere keer weer andersom. “Ik ben begonnen met teksten schrijven, maar gelukkig heeft Doortje dit snel van mij overgenomen”, grapt Richard. Doortje vult aan: “Het liedje Desert King van de EP heb ik als eerste gehoord toen de jongens mij bij de band vroegen, maar daar heb ik tekstueel gezien niets aan veranderd. Die klopte gewoon, vanaf het begin.”  

Doortje houdt zich graag bezig met de uitstraling van de band. “Iets uitstralen is natuurlijk lastig, want het is heel subjectief. Ik denk wel dat we een bepaalde vorm of beeld hebben, maar dat is denk ik nog een beetje vaag. Dat is ook niet erg, want we zijn er nog maar net. Het is goed om het in het begin een beetje vaag te houden en dan vind je jezelf gaandeweg ook steeds beter. Dat is bij ons ook het geval. Ik denk dat we elke week steeds weer een beetje meer weten wat we wel willen, maar ook wat we vooral niet willen.” Live kiest de band ook al voor een bepaald beeld. Ze kiezen bewuste kleuren, waar bijvoorbeeld geel en groen totaal niet passen bij de band. Over de kleding wordt ook zeer goed nagedacht. “Je kan erover zeggen wat je wilt en ik snap dat heel veel mensen het aanstellerig vinden. Je hebt natuurlijk ook wel bepaalde gradaties hierin, maar ik denk wel dat het goed is om ervan bewust te zijn dat een eenheid altijd wel goed werkt, in wat voor vorm dan ook.” 

De klappen van de zweep kennen

Live muziek ervaren is natuurlijk anders dan naar een plaat luisteren. De bandleden spelen met een laptop, want de laptop vormt de basis. Wel spelen ze uiteraard live met gitaar en synthesizers en Doortje staat zelfs voor het eerst zonder gitaar op het podium. “Ik zing alleen, dat is wel heel erg wennen. Je wilt natuurlijk ook niet te veel laten merken dat je het eng vindt. We hebben nog niet heel veel shows gedaan en het is elke keer wel echt spannend.” 

Doordat de bandleden van LGHTNNG ervaring hebben, kennen ze de klappen van de zweep. Tijdens de eerste paar keer repeteren, merkten ze dat ook. Iedereen weet waar hij of zij mee bezig is en dat werkt prettig. “We hebben denk ik iets van vijf keer gerepeteerd voordat we de eerste show hadden. En op het podium hoef ik ook niet bang te zijn dat ze iets fout doen. Je hoeft je niet bezig te houden met of iedereen het wel kan en dat scheelt gewoon best wel”, vertelt Doortje. De ideeën om met visuals te werken, zijn aanwezig en dat is zeker iets voor de toekomst. “Om na je zesde optreden al dingen te eisen als visuals op plekken waar dit soms helemaal niet past, is ook een beetje overdreven natuurlijk.” 

De band ziet de Popronde als een toegevoegde waarde als het gaat om spelen door de rest van Nederland. Ook krijg je hierdoor bepaalde aandacht. “Voor ons kwam het redelijk onverwachts dat we geselecteerd werden, omdat we nog geen shows hadden gedaan. We hadden twee demo’s online staan en semi voor de grap aangemeld. Althans, we hadden niet verwacht dat we de Popronde zouden gaan spelen. Maar toen werden we geselecteerd. En nog geboekt ook!” Naast de Popronde is LGHTNNG gelukkig ook gewoon in Groningen te zien. Op 14 november speelt de band in het voorprogramma van Sattelite Stories in Simplon. 

Tijdens de Popronde is de band onder andere nog te zien in Haarlem, Tilburg, Utrecht, Leeuwarden en Enschede.