Dag des Oordeels: Asgrauw - Krater

Erik Damen ,

De redactie hanteert het zwaard van Vrouwe Justitia en spreekt recht over wat rond is: de oogst van glimmende schijfjes. Dit keer het nieuwe album van black metal formatie Asgrauw - Krater.

DE MUZIEK

Twee jaar geleden brachten deze drie heren uit Groesbeek hun debuutalbum Schijngestalten uit, waarop naast hun in Nederlands gezongen teksten ook Engelstalig werk stond. Dat is nu helemaal verdwenen en houden daarmee enkel in hun moerstaal gezongen werk over. Niet dat dat veel uitmaakt, want het is moeilijk, zelfs voor de black metal liefhebber, om de teksten te ontcijferen. Gebleven is hun liefde voor jaren negentig black metal (zoals Darkthrone, Emperor en het vroege werk van Ulver), dat ze weten te combineren met een agressieve punkfeel. Krater staat vol met sterke riffs van gitarist Vaal, donkere bassen van Kaos en het machinale drumwerk van Batr, die ook keyboard speelt.

PLUS

Mocht de muziek in eerste instantie als een trein over je heen denderen, zonder variatie, is het juist de manier waarop Asgrauw variatie in de nummers weet aan te brengen die opvalt. Zo opent het album met het titelnummer dat meerdere stukken spoken word heeft. ‘Natuurgeweld’ wordt dan weer afgesloten met opnames van echt natuurgeweld, maar dat klinkt lang niet zo onheilspellend als de black metal van Asgrauw zelf. In ‘Verdoemis’ horen we sirenes afgaan. Krater vertelt een verhaal met kop en staart. Asgrauw weet de aandacht door de afwisseling en de sterke nummers moeiteloos vast te houden.

MIN

Krater is een conceptalbum over de vulkanische winter, die onvermijdelijk is na de onheilbrengende superuitbarsting van de supervulkaan van Yellowstone. Niet perse een minpunt hoor, maar het feit dat de meeste teksten volledig aan uw recensent voorbijgaan, kan dit als puntje van kritiek worden aangemerkt.

HET NUMMER

Het met een enorme uithaal beginnende ‘Deken Des Doods’ is hét nummer van de plaat. Er lijkt meer melodie te zijn dan voorheen, maar ook klinken de donkere stemmen, drums en toetsen feller dan in de andere nummers. Tevens luidt dit het ijzersterke laatste deel van Krater in, dat eindigt met ‘Ondergang’, dat ook al te vinden was op het vorige album Schijngestalten.

HET OORDEEL

Asgrauw heeft met dit tweede album gekozen voor duidelijke koers. Alle teksten zijn in het Nederlands en zijn zelfs gegoten in een verhaal over de vulkanische winter, die nabij is. Hieruit blijkt dat dit Groesbeekse metaldrietal duidelijk is gegroeid. Krater wordt dan ook officieel uitgebracht en wel op het Japanse label Hidden Marly (!). Na het vorig jaar verschenen album Halfvergaan Ontwaakt van Wederganger is dit opnieuw een sterk staaltje Gelderse blackmetal.