Vim and Vigor: Navarone maakt hooggespannen verwachtingen meer dan waar

"Een van de beste recordings die ik ooit uit Europa heb mogen ontvangen!”

tekst: Harold Broedelet / foto's: Ariane van Ginneke ,

Het komt niet zo vaak voor dat men in het buitenland erg enthousiast is over Europese muziek, maar Vance Powell liet er geen twijfel over bestaan. De Amerikaanse studioproducent, bekend van het mixen van albums van Jack White en Beck, was lovend over één van Nederlands beste rockacts van dit moment. “In het algemeen krijg ik uit Europa maar weinig goed materiaal aangereikt om te mixen. Maar Vim and Vigor is één van de beste recordings die ik ooit heb mogen mixen.”

Zo trots als een pauw loopt Merijn van Haren door het café van Tivoli De Helling. De zanger van Navarone moet haast wel een blauwe hand en schouders hebben opgelopen van alle handen die hij deze avond heeft geschud en alle schouderklopjes. Zijn ouders, zus, een buitenlandse muzikant, intimi, de organisator van de Zwarte Cross en natuurlijk de vele fans: allemaal zijn ze lovend over het nieuwe album.

In Vim and Vigor zit ook veel variatie. Behalve de 70’s-rock van het huismerk, staat er ook psychofunkrock op. Smash ‘n Grab It heeft zelfs iets weg van De Staat, maar is toch echt vintagerock waarmee de groep sinds haar oprichting in 2008 hoge ogen gooit. De Nijmeegse rockers schuwen zelfs een vleugje avantgarde niet. In Psycho Vaquero is een hoofdrol weggelegd voor een trompet. “Toen we met het schrijven van nummers voor dit nieuwe album begonnen, zaten we in een proces. We waren zoekende naar wat we wilden. Maar alles wat ons interesseert, of het nu stonerrock is of iets anders, gebruiken wij voor onze muziek. Als het maar als Navarone gaat klinken”, zegt Merijn.

De groep koestert haar vintage rocksound. Ook nu is gekozen voor het opnemen van de plaat voor de Moon Studio in Maasbracht. “In deze studio staan veel vintage instrumenten, waaronder microfoons. Daardoor klinkt de zang echt helemaal te gek. Eigenaar Wouter Budé, die behalve producer ook drummer is, weet als geen ander hoe hij drumpartijen moet opnemen. Hij is bevlogen en enthousiast en voelt precies aan hoe onze sound klinkt en moet worden opgenomen. Wouter heeft sinds kort de Studer A800 MKiii-tape recorder weten te bemachtigen, waarmee ABBA vroeger haar platen opnam.” Merijn zegt het met een lach en wordt haast lyrisch over deze 24 sporenrecorder. “Wij zijn de eerste artiesten die met deze recorder hebben gewerkt.”

De band begint haar optreden met het spannende openingsnummer van het nieuwe album, Time. Dan blijkt hoe volwassen de composities zijn. De groepsleden hebben grote stappen gemaakt in het schrijven van teksten en muziek. Het kost lef en een dosis zelfvertrouwen om liedjes in een totaal andere genre te schrijven. Maar ook de songs van het eerste album, A Darker Shade Of White, klinken alsof ze een onderhoudsbeurt hebben ondergaan. Het bijna hallucinerende gitaarspel van Kees Lewiszong en Roman Huijbreghs klinkt helderder dan ooit, zonder overigens aan kracht en ruigheid te verliezen. Kees creëert in het lang uitgesponnen Sage (ruim tien minuten) een sublieme soundscape. De uitvoering van dit ‘oude’ nummer is zonder meer magnifiek.

Ook in hun podiumpresentatie brengen de rockers steeds meer nieuwe elementen. Roman en Kees vechten een gitaarbattle uit in The Red Queen Effect. In het nieuwe nummer Leave speelt Merijn voor het eerst gitaar. “Shit, ik kom er niet onderuit”, klinkt het met enig gevoel voor humor voordat hij begint. Hoog zingen met enorme lange uithalen is en blijft zijn handelsmerk. Hij haalt het uit zijn tenen en daarmee overstemt hij zelfs het gitaargeluid.

Een set stadionlampen creëert een onheilspellende, smoezelige sfeer. Ideaal voor een psychotisch lied als Murder And Misery. Haast sacraal, alsof je onder invloed van kalmeringsmiddelen bent, loodst de band ons langs alle ellende. Maar voordat het te psycho wordt, schakelt Navarone net zo makkelijk over op een andersoortig nummer. Het tekent de verrassende veelzijdigheid van de groep. De muzikanten ogen in hun spel en performance ontzettend relaxed. “De release van ons vorige album was een stressbedoening. Maar vandaag zijn we helemaal chill.” Het nieuwe werk klinkt op de cd alsof je naar een live concert zit te luisteren. “Wij willen graag dat zowel de live-uitvoering als de cd even goed klinken.” Het zelfvertrouwen spat van de band af, getuige het feit dat Merijn aan het eind zelfs gaat crowdsurfen.