Oer-Arnhems Spijkerrok festival investeert niet alleen in een goede programmering

“Het is altijd tijd om te vernieuwen.”

Sierk Keuning ,

Onder het genot van een stevig windje en een lekker biertje wacht ik op Eric Veltink, organisator van het oer-Arnhemse Spijkerrok. Hoewel het échte zomergevoel door de matige temperatuur ontbreekt, komt een stralende Eric Roof Garden Arnhem opgelopen. Voordat we elkaar de hand schudden, bestelt hij twee biertjes. Een goed begin van een goed gesprek.

Het gaat goed met Spijkerrok. Na een succesvolle blues-editie in Café De Kroeg en een drukke wintereditie in Willemeen is het tijd voor het gemoedelijke en traditionele zomerfestival. Eric geeft aan dat de organisatie op rolletjes loopt. “We hebben sinds twee jaar een kwalitatief, hecht en nieuw vriendenteam met een goede taakverdeling. Sinds een tijdje kan ik hierdoor dingen eenvoudiger loslaten en me meer focussen op de hoofdlijnen van de programmering, pr en sponsoring.” Dit vertaalt zich in een ijzersterke line-up waarbij de nadruk ligt op talentvolle artiesten en bandjes uit eigen streek. Zo openen de drie jonge Iggy’s van Shaemless in de grote tent. De vijftien- en zestienjarige jongens uit Nijmegen worden gevolgd door Hippy Tree Friends Collective, Knuckles Of Frisco en Deaf Charley. De Chileense band Keko Yoma sluit het festival af.

Keko Yoma is de band waar Eric het meest naar uitkijkt, zegt hij na lang nadenken. “Ik verwacht dat zij de haringen uit de grond spelen. Deze jongens lieten dit jaar op Lollapalooza in Chili een paar duizend mensen uit hun dak gaan.” Dit is echter niet de enige reden waarom Eric een speciaal gevoel heeft bij deze band. Keko Yoma koos dit jaar het jaarlijkse goede doel waarvoor geld wordt ingezameld. Na Iran en Syrië is het nu de beurt aan Chili. Voor welk project geld wordt ingezameld, staat nog niet vast. Maar dat het project met muziek te maken heeft, staat vast.

Ook het programma in de kleine tent is weer van hoog niveau. De organisatie zorgt ervoor dat niemand op Spijkerrok een optreden hoeft te missen. Dat is maar goed ook. Zo keert Lavalu, bekend van Ladies Of The Lowlands, na zes jaar terug op het festival. Ze heeft onlangs in samenwerking met Spijkerrok en de Syrische muzikante Rihab Azar het nummer When it’s over uitgebracht. Deze bijzondere samenwerking komt voort uit het Syrië-project waar Spijkerrok zich vorig jaar voor heeft ingezet. De overige namen die het podium in de kleine tent betreden, zijn Miriam Moczko, Aafke Romeijn en Robin Borneman.

Er is dit jaar niet alleen veel aandacht besteed aan een goede line-up. Ook aan de aankleding, het eten en drinken en de website is een nieuwe impuls gegeven. “Het is altijd tijd om te vernieuwen,” geeft Eric aan. De huisstijl is door Jeroen Schoonderbeek van Geraniumsessies onder handen genomen. Daarnaast is er dit jaar meer aandacht voor kunst, film en lekker eten en drinken. Op zaterdag 6 juli kun je met een mojito en een visje genieten van de films van Urban Bios en de kunstwerken van de Blauwe Kikker. Voeg daar de aankleding van de Vrijstaat en het entertainment voor de kids aan toe, en het mag duidelijk zijn dat Spijkerrok voor iedereen wat te bieden heeft.
 
Toegangsprijs: € 7,50 in de voorverkoop (te koop bij Atlanta, Oranje Koffiehuis, Café Vrijdag, Café De Kroeg, Waaghals, Tape en Kroese) en € 10,- aan de deur.

Wil je er gratis bij zijn? 3voor12 gelderland mag 2x2 kaarten weggeven aan de twee lezers die de meest coole of bizarre foto insturen waarop je te zien bent in een spijkerrokje. Stuur je foto vóór 5 juli naar prijsvraag@3voor12arnhemnijmegen.nl.