Bekijk ’t maar: Lavalu ft. Rihab Azar - When It's Over

Lokale acts met hun clip en het verhaal

Erik Nijsten ,

“Video Killed the Radio Star” klonk het ooit. Dankzij muziekzenders als MTV, TMF en vooral YouTube, zijn videoclips bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering: Eric Velting van Spijkerrok en filmmaker Youri Straver.

Waar en wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
Eric: “De clip is in januari en februari opgenomen in Beirut (Libanon) en in het Spijkerkwartier (Arnhem). Filmen in Syrië, in dit geval Damascus, is niet zo’n goed idee deze dagen.
In de clip zie je de Syrische Rihab Azar, speelster van de oud (een Arabisch snaarinstrument). Zij heeft een stuk ingespeeld op een nummer van de nieuwe cd van Lavalu. Deze dame zie je uiteraard ook in de clip terug.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij nu is geworden?
Eric: “Het idee is ontstaan naar aanleiding van de keuze binnen Spijkerrok om ons wat betreft ons jaarlijkse goede doel sterker te focussen. We hebben de nadruk gelegd op vrijheid van muzikale meningsuiting en hebben in 2011 Stichting Vluchteling gesteund met als dit thema als label voor een project in Iran. In 2012 hebben we dit gedaan voor Syrië maar daarnaast ook een kledingactie gehouden en zelf dit videoproject opgezet. Het voornaamste idee erachter is enerzijds iets op kleine schaal te doen in Syrië om te laten merken dat ze niet vergeten worden. Anderzijds, en dat is het hoofddoel, willen we een positief en persoonlijk beeld geven van Syrië. In dit geval dus via een Syrische muzikante. Dit als tegenhanger voor alle dood en ellende, ‘Insjallah’ schreeuwende gasten en kapotte gebouwen die ons via de standaardmedia worden voorgeschoteld. Een manier om je meer te kunnen identificeren; de verschillen tussen hen en ons zijn niet zo groot.
Uiteindelijk is de clip omarmd door Eric Corton en Cortonville en door Giro555. Voor ons is dat niet genoeg maar kennelijk is dit toch erg bijzondere project niet mediageil genoeg. Rihab Azar is enorm blij met het resultaat. De clip is inmiddels bijna tweeduizend keer bekeken dus is het project meer dan geslaagd, hoewel we er nog meer uit willen halen.”

Is er nog iets leuks, spannends of bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
Youri: “Het project kwam op ons pad toen we met de documentaire over Tom Daams bezig waren. Via hem raakten we erbij betrokken. We ontmoetten Rihab en de bandleden van Lazzy Lung, in hun studio vond de opname van Rihab plaats. We hebben eerst een avond kennis gemaakt wat uitliep op bier, whisky en de lekkerste kipshoarma ooit en de avond erna gefilmd. Ik heb nog steeds contact met Lazzy Lung, geweldige band - check hun MySpace! En ook met Rihab spreek ik af en toe via Facebook.”

Wat waren de kosten van de videoclip? Hoe hebben jullie deze gefinancierd?
Eric: “De kosten waren laag en dat kan ook niet anders met ons kleine en (bewust) ongesubsidieerde festival. Kosten voor vervoer van Damascus naar Beirut en een hotel was zo’n drie-vierhonderd euro en de studio hebben we gratis geregeld via Facebook. Jeroen en Youri die de clip filmden, hebben een symbolische bijdrage gekregen zonder twee nullen en hetzelfde geldt voor Tudor Studio die de audio heeft gemixt. Met goeie gasten kom je gelukkig een heel eind!”

Wie is/zijn de maker(s) van de videoclip?
Youri: “Youri Straver en Jeroen Zwaan, vierdejaarsstudenten journalistiek. Voor onze documentaire over oorlogsfotograaf Tom Daams zaten we in Libanon toen we betrokken raakten bij het project. Eigenlijk heeft het niks met journalistiek te maken, een videoclip, maar het idee vonden we goed, dus wilden we graag meewerken. Bovendien legden we vast wat Tom in Beirut deed voor hij naar Syrië ging. Dus als hij zo graag met muzikanten wilde hangen, moesten wij maar mee.”

Welke materialen zijn gebruikt om de clip te maken?
Youri: “We hebben gefilmd met twee Canon 550D's. Als extra gear hadden we een soort steadycam mee. Ik gebruikte een 50mm objectief. Voor ons was het vooral in Libanon handig om niet met grote filmcamera's rond te lopen. Op sommige plekken zijn ze daar niet zo van gediend. Al hebben we bij de Syrische grens wel gedoe gehad, Maar dat is weer een ander verhaal dat niets met de videoclip te maken heeft.”

Heb je nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
Eric: “Mijn tip is om dicht bij jezelf te blijven, te zorgen voor een heel sterk (dus vaak eenvoudig) idee en goede mensen om hoge kwaliteit te kunnen leveren. Liefst via via met mutual benefits waardoor je je bandbudget voor andere zaken kunt gebruiken.”
Youri: “Voor ons kwam dit onverwacht op ons pad waardoor we ons pas halverwege realiseerden dat dit een clip zou worden. Meestal hou ik ervan om zaken goed te plannen, vooraf goed na te denken, etcetera. Dat was er deze keer helaas niet bij. Als filmmaker, journalist, muzikant of wat dan ook is het goed om de kansen te grijpen die je krijgt. Dit was er één.”

Wat is jullie favoriete videoclip of regisseur en waarom?
Eric: “Ai, eentje? Spike Jonze is natuurlijk te gek. Verder bv Jamie Thraves en Otto Arsenault.”
Youri: “Ik heb niet per se een favoriete regisseur. Ik hou van verschillende stijlen. Voor mij is het belangrijkste dat een film mij weet te raken met de inhoud. Ik kan wel enorm genieten van mooie shots en sequenties, maar zonder goed verhaal heb je er uiteindelijk niks aan.”