Lelijk eendje verandert in Ugly Duckling

Uniek crossoverproject tijdens Gevaarlijk Goed

Edwin Niemantsverdriet ,

Zaterdag 3 en 4 november vindt festival Gevaarlijk Goed plaats in Nijmegen. Eén van de unieke projecten is de voorstelling “Ugly Duckling”. Ugly Ducking is een actuele interpretatie van het bekende sprookje over het lelijke eendje. Verschillende genres muziek en dans passeren de revue, van hiphop tot opera.

Tot schrik van moedereend kruipt er een erg lelijk eendje uit één van haar eieren. Zijn omgeving reageert vijandig en nog maar net geboren slaat hij als culturele wees op de vlucht. Op zoek naar zijn roots en een plek onder de zon maakt hij kennis met countrykippen op een redneck-boerderij, de vos Reynaerde, ganzen die rock-’n-rollen en jager Holy Shit Hunter. Onze ongelukkige wees raakt ervan overtuigd dat er nergens een plek voor hem is. Dan ontmoet hij de wonderschone Nina Nightingale die hem betovert met haar zang en liefde. Maar als hij dan echt in aanraking komt met zijn hiphop-roots staat hij voor een moeilijk dilemma. Wordt het Nina of durft ‘ie zijn diepste angsten te overwinnen. Ga d’r maar aan staan!

De voorstelling kwam tot stand onder regie van Joos van Dooremalen. Het script is van Theo Hoek en de rapteksten zijn van Achmed Boukiour. De cast bestaat uit Lodi Remmen, Patrick Couwenberg, Jason Gwen, Ruben van den Hurk, Stefanie Janssen, Bart Lelivelt, Gideon van der Loo, Simon Mamahit, Sadyah Pattynama, Marieken Peters, Noesli Soemoredjo, en de b-boys van ID Dance. Wij spraken Achmed Boukiour over het toneelstuk.

Hoe ben je op het idee gekomen om een bekend sprookje te voorzien van rapteksten?
KCG heeft mij de vorige editie van Gevaarlijk Goed al benaderd om het hiphop-gedeelte en de bijbehorende crossovers voor mijn rekening te nemen. Destijds waren de crossovers niet de hoofdfocus, maar programmeerde ik voornamelijk het hiphopaandeel van het festival. Voor dit jaar heeft Gevaarlijk Goed ervoor gekozen meer crossovers en unieke producties te creëren en Ugly Duckling is er één van. Het is een crossover waar hiphop op de planken staat met theater, moderne dans, breakdance, muziekgenres (als rock-'n-roll, texmex, blues, klassieke zang/opera) maar ook een mix van amateurs, semi-professionals en professionals uit de theater, dans- en muziekwereld. Daarnaast is het verhaal een tragische tocht met veel tegenslag, getint op een humoristische wijze. Een zoektocht naar je identiteit en je eigen plek. 

Waarom Het lelijke eendje?

Toen ik begon aan de crossover met Gevaarlijk Goed ben ik samen met een schrijver aan de slag gegaan voor een stuk. De schrijver kreeg op een gegeven moment last van een writer's block. Dit zorgde ervoor dat het erg lastig was om het stuk af te maken. Na een bijeenkomst met regisseuse Joos van Dooremalen en schrijver/componist Theo Hoek, kwam Joos met het idee van het lelijke eendje, een universeel verhaal.
Vanuit dit concept van het lelijke eendje zijn we gaan werken aan een vertolking van het verhaal, Theo heeft een script hiervoor geschreven en gaandeweg hebben we met z'n drieen hier veel aan bijgeschaafd. Het lelijke eendje oftewel in onze reïnterpretatie Ugly Duckling is een hiphopper die in het verkeerde nest wordt geboren en verstoten wordt. Dit culturele weeskind onderneemt een tocht waarin hij verschillende dieren ontmoet, die op hun beurt weer andere genres aan muziek vertolken en poëzie en dans. Maar nergens lijkt hij de anderen over te kunnen halen of zich in te kunnen passen. Totdat hij....

Is het speciaal voor kids of juist voor volwassenen?
Het theaterstuk is ontwikkeld voor een breed publiek, van jong tot oud. Maar het is inderdaad geen kindervoorstelling, maar gericht op volwassenen. Dit wel op een wijze waarop een kind zich ook er ook erg bij zou vermaken. Daarnaast is het gericht op een mix van bezoekers die houden van theater, dans, tragiek, komedie en muziek (van rock-'n-roll tot hiphop).

Word het buiten Gevaarlijk Goed vaker opgevoerd de komende tijd?
Vooralsnog wordt het maar twee maal opgevoerd op zaterdag 3 november. Het is een erg grote productie en qua planning, cast en repetitie is het waarschijnlijk moeilijk haalbaar om dit meermaals nog voort te zetten. Hoewel je altijd de vorm nog kunt aanpassen, dus onmogelijk is het zeker niet. Mijn advies luidt: kom kijken dan ben je zeker dat je het gezien hebt.

Komen er meer van dit soort initiatieven in de toekomst?
Het is nog onduidelijk of Gevaarlijk Goed volgend jaar weer een editie heeft, aangezien het een driejarigfestival is. Wel kan ik zeggen dat Gevaarlijk Goed zich in de afgelopen tijd hard heeft ingezet voor een kennismaking tussen professionals en amateurs op het gebied van de 'klassieke kunsten' (theater, dans, muziek zoals we die van oudsher kennen) en de 'nieuwe kunsten' (hiphop-/urban-elementen). Dit heeft geleid tot mooie kennismakingen en banden voor zowel deelnemers als bezoekers.