Sjors Kiewiet nieuwe programmeur Het Bolwerk

“Het zou een eenzijdig verhaal worden wanneer ik alleen mijn eigen voorkeur mocht programmeren”

Tekst: Theo van der Veer ,

Het Bolwerk in Sneek heeft sinds deze zomer een nieuwe programmeur. Tevens viert het poppodium dit najaar haar veertigjarig bestaan. Wij zochten de nieuwe programmeur, Sjors Kiewiet, op en spraken met hem over zijn nieuwe baan, zijn toekomstvisie en het veertigjarig jubileum van zijn nieuwe werkgever.

"Via Ameland, Leeuwarden, Groningen ben ik nu uiteindelijk in Sneek terecht gekomen", vertelt Sjors Kiewiet. Hij is geboren op Ameland en daarna al vrij jong naar Leeuwarden verhuisd, om daar de opleiding Pop en Media te volgen, het huidige D'Drive. "Ik heb toendertijd twee leuke stages gedaan, één bij Het Bolwerk en de andere stage was bij Vera in Groningen. Twee leerzame stages", meent Kiewiet, die zelfs nog op een blauwe maandag de propedeuse van de PABO heeft gehaald. Nog tijdens zijn studie Kunst en Cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen komt de geboren eilander in aanraking met de professionele muziekwereld: "Ik ben aan de slag gegaan als medeorganisator van het MadNes Festival en begonnen te werken als programmeur van Simplon. Dat doe ik nog steeds.” Alsof dat nog niet genoeg is, werkt hij ook sinds een jaar bij Boombax Booking & Management. Hij is dus niet helemaal blanco in Sneek terecht gekomen. 

“Na het afronden van mijn studie, kwam deze vacature vrij bij Het Bolwerk. Peter Reen (de toenmalige programmeur) is een goede kennis van mij, dus ik had hem al eens gevraagd of er binnenkort een vacature vrij kwam. Dit bleek het geval en ik had al een beetje laten vallen dat ik geïnteresseerd was”, vertelt Kiewiet. “Nadat de vacature openbaar werd, heb ik gesolliciteerd - met een heleboel andere mensen - en daaruit ben ik dus gekozen.” Kiewiet is niet van plan het roer radicaal om te gooien bij Het Bolwerk: “Peter heeft hier in tien jaar heel goed werk geleverd, dat mag gerust gezegd worden. Hij heeft daar een hele sterke programmering neergezet”, meent zijn opvolger. “Onze focus ligt nu bij het veertigjarige jubileum van Het Bolwerk.” Een unieke prestatie vindt de geboren Amelander. Het Bolwerk is daarmee het oudste poppodium in Friesland en zelfs één van de oudsten in Nederland. “Op verjaardagen moet ik wel eens uitleggen wat ik doe. De meeste mensen denken dat je als programmeur alleen maar feestjes mag organiseren. Het klinkt natuurlijk ook heel erg leuk, programmeur van een poppodium, en als je mij vraagt is het ook de leukste baan die er is.”

Het is natuurlijk meer dan feestjes organiseren, meent Kiewiet: “Het brengt ook een verantwoordelijkheid met zich mee. Je hebt te maken met cultuur en je moet mensen verbinden. Als er een aantal maanden geen mensen naar de shows komen, wacht mij ook een moeilijk gesprek.” De nieuwe programmeur laat zich dan ook graag omringen door derden, mensen die al jaren aan het Bolwerk verbonden zijn. “Het betekent niet dat je als programmeur maar kunt programmeren wat jezelf leuk vindt. Maar je kunt als programmeur niet voor honderd procent op de hoogte zijn van alle genres.” Kiewiet laat zich dan ook graag informeren door mensen die bekend zijn met verschillende stromingen, en die weten wat gaat werken in Sneek. “Het zou een eenzijdig verhaal worden wanneer ik alleen mijn eigen voorkeur mocht programmeren”, geeft hij toe. 

Het grootste deel van het najaarsprogramma was al bekend toen de nieuwe programmeur werd aangesteld. Kiewiet wil genres die in Sneek goed lopen, blijven programmeren. “Metal en blues bijvoorbeeld. Daar is vraag naar en als je daar mee stopt, voldoe je niet meer aan die vraag.” Hij wil wel een eigen stempel drukken. “Zo komt Will and the People in januari naar Het Bolwerk. Een leuke naam en de kaartverkoop loopt ook als een gek. Het is hun enige show in het Noorden. Ik wil wel een eigenzinnig karakter aan Het Bolwerk geven, hoewel ze dat natuurlijk ook al hadden”, geeft Kiewiet toe. Op het programma van het veertigjarig jubileum heeft de huidige programmeur niet veel invloed gehad: “Ik ben nu bezig met begin volgend jaar. Mijn voorganger heeft echt een heel mooi jubileumprogramma neergezet. Met twee uitverkochte shows van Douwe Bob (waaronder een intieme show in de Noorderkerk) en een van de Toy Dolls. Voor dat laatste optreden had ik al een kaartje gekocht voor ik aangenomen werd. Op zeven november hebben we nog een grote reünie. We hebben speciale shirtjes laten ontwerpen door Wytse Sterk en we kleden het aan met mooie oude foto’s. Ik kijk zelf ook erg uit naar deze reünie, het wordt een gezellig feestje.”

“Wat bijzonder is aan deze periode is dat we echt dikke namen hebben: kosten nog moeite zijn gespaard om de Toy Dolls naar Nederland te halen, omdat we het leuk vinden en weten dat het werkt. Ik kijk daar zelf ook erg naar uit, ik vind dat te gek! Dat is uitpakken, dat moet je doen als je jarig bent, dan moet je trakteren. Alle credits voor Peter Reen.” Maar hoewel er nu een paar grote namen geprogrammeerd staan, vindt Kiewiet het ook belangrijk dat Het Bolwerk podium biedt aan kleinere, lokale bands. “Dat zie ik als een taak van ons. Zo hadden we onlangs een hiphopfestival met lokale hiphop acts, met nieuwe artiesten, maar ook met artiesten die misschien al muziek maakten voor ik geboren was”, vertelt hij lachend. Want het is volgens hem belangrijk om Friesland op de kaart te zetten. “Daarvoor hebben we sinds kort ook maandelijks overleg met de vier grote poppodia van Friesland”, vertelt hij enthousiast. “Je moet niet tegen elkaar in willen werken. We moeten het samen doen, dat is onze insteek. Want Nederland is meer dan alleen de Randstad.”