WTWTA '15: dEUS viert op De Eemhof zijn twintigste verjaardag

En brengt zo een groot feest voor de echte dEUS-fan

Tekst: Kilian Kayser, foto's: Wilco Steeneveld ,

De laatste band die vanavond op het hoofdpodium - de Willem Ruis-tent - staat is dEUS. Met de rijke carrière van de band in het achterhoofd, is dEUS als vrijdag-headliner een goede en terechte keuze. De Antwerpenaren hebben in de afgelopen twintig jaar veel harten gewonnen met albums als In A Bar Under The Sea en Worst Case Scenario. Vorig jaar kwam een verzamelalbum uit waarmee, net als vanavond op Where The Wild Things Are, twintig jaar dEUS wordt gevierd.

DE ACT

Het beste wat België de wereld ooit heeft gegeven is zonder twijfel dEUS. De band van Tom Barman en co maakt al sinds 1994 uitsluitend mooie nummers en heeft daarmee ondertussen een flink oeuvre opgebouwd. Om alles overzichtelijk te houden kwam dEUS vorig jaar met de verzamelaar: Selected Songs 1994-2014, waarop dertig bekendere en minder bekende nummers van de band staan, geselecteerd door de band zelf. De set die vanavond op WTWTA wordt gespeeld is dan ook duidelijk gebaseerd op de Selected Songs.

DE SHOW

dEUS komt vanavond dus maar met één doel: het vieren van de twintigste verjaardag van de band. Bij het vieren van een verjaardag hoort een groot feest, maar dat is niet wat dEUS in eerste instantie weet neer te zetten. Het publiek is in het begin afwachtend en zo wordt The Architect niet met het enthousiasme ontvangen dat het verdient. Gelukkig komt het publiek, net als Where The Wild Things Are zelf, naarmate de tijd vordert steeds losser. Bij Quatre Mains is de eerste crowdsurfer te zien en bij Bad Timing gaan vrijwel alle handen de lucht in.

De kwaliteit van dEUS zorgt ervoor dat het feest steeds groter kan worden. Een aaneenrijging van de bekendere en betere nummers van de band zorgt ervoor dat de echte dEUS-fan steeds hoger gaat springer. De band weet zo een toegift af te dwingen die, na het iets mindere Theme From Turnpike, een voorlopig hoogtepunt bereikt met Roses. Het uiteindelijke hoogtepunt is het afsluitende Suds & Soda waarbij het publiek, dankzij de schurende viool en het overtuigende geschreeuw van Tom Barman, van het begin tot het eind uit zijn dak gaat.

HET OORDEEL

De twintigste verjaardag van dEUS begint als een familiefeestje, inclusief koffie en taart, en eindigt als een waardige Where The Wild Things Are-afterparty, inclusief schreeuwende en crowdsurfende toeschouwers. Erg verassend is dat niet. dEUS beschikt over zoveel ervaring én goede nummers dat het gek moet lopen wil zo'n optreden mislukken. De set die dEUS speelt is er een waar de echte dEUS-fan alleen maar van kan dromen. Hierdoor is de twintigste verjaardag van de band niet alleen een groot feest voor dEUS zelf, maar ook voor de dEUS-fan.