Extince presenteert een avond bekende hits en nieuw talent

Raplegende met de zachte G pakt uit in Den Haag

Tekst: Rick Kappetein, Foto's: Maarten Ederveen ,

Donderdag 8 oktober kwam raplegende Extince naar het Paard van Troje om de kleine zaal een afwisselend avondje hiphop voor te schotelen. De grondlegger van de Nederlandse hiphop nam een aantal acts mee die zorgden voor ja-knikkende hoofden, verbaasde blikken en een hoop plezier.

Extince staat er om bekend nieuw talent de ruimte te geven, zo staat er op elke plaat wel een track met nieuwe namen. Bij liveshows is dat niet anders, The New Dutch Masters en De Likt mogen vanavond het Paard van Troje opwarmen. The New Dutch Masters bijten het spits af. Het collectief is opgezet door rapper Deams om Engelstalige rap in Nederland meer ruimte te geven. De bende bestaat uit Juna Dutch, Ell-I-Dee, Black Wolture, Essens en Jay-Way.

Op het podium lijkt het een soort estafette, de vijf rappers komen om de beurt op en rappen solo: geen dj maar cd en bijna allemaal zonder backing vocals. Jay-Way maakt indruk met zijn enthousiaste voorkomen en vooral de track ‘Cool kid’ wist heel wat hoofden op en neer te krijgen. Daarnaast is Juna Dutch een rapper om de gaten te houden, met zijn prima teksten en herkenbare beats is het niet raar dat de rapper op dit moment tweede staat in de publieksstemmen voor de Grote Prijs van Nederland.

De tweede act van de avond zorgt voor verontwaardigde blikken van het publiek, men kent hem niet. Maar de mensen die al bekend zijn met de naam De Likt reageren met veel enthousiasme. Een getatoeëerde Rotterdammer komt op in een kort broekje met hoge sokken er onder, haar strak naar achter en een snor die in het publiek associaties met Maaskantje oproept. De beats zijn keihard, elektronisch en worden grotendeels live aangestuurd door Giorgi Kuiper en John van Beek. Dit heeft meerwaarde voor de show. Zo wordt er een keytar gebruikt voor een aantal solo’s en de begeleiding van een hele track. De energie is absurd hoog, rapper Simon staat geen moment stil. Hij klimt op de schouders van een crewlid om zich door het publiek te laten dragen terwijl hij rapt.

Met titels als ‘Shag en halve liters’ en ‘Bloed aan de muur’, is wel duidelijk dat we De Likt niet al te serieus hoeven te nemen. Maar een originele show neerzetten en de vaart er in houden zoals deze heren doen, is wel een serieuze zaak. Na een toegift waarin Simon meermaals een sprong in de lucht maakt en zichzelf op het podium laat vallen is de zaal meer dan voldoende opgewarmd voor het hoofdprogramma.

Vanaf het moment dat Extince het podium op komt is het feest. De tracks van zijn laatste twee albums ‘X’ en ‘Toch?’ doen het goed live. Producer Y’skid vergezelt de raplegende tijdens de liveshows. Hij zorgt voor de scratches en backing vocals en doet dit zeer verdienstelijk. Extince start een gedeelte hits met een kleine geschiedenisles over hoe de onlangs overleden Couzin Steve heeft bijgedragen aan zijn succes. Ze kozen uit vijftig beats dezelfde beat om een track op te schrijven. Couzin Steve zei dat Extince de beat mocht hebben. Dit werd uiteindelijk de hit ‘Kaal of kammen’.  

Na dit relaas komt ook ‘Viervoeters’ voorbij en met ‘Grootheidswaan’ is het rijtje klassiekers compleet, iedereen danst. De oudere nummers worden gebracht met een overtuiging waardoor het lijkt of ze gister zijn geschreven. Wat opvalt is dat de zaal gevuld is met een uiteenlopend publiek. Er lopen wat oudere mannen in colbert rond maar ook jonge jongens in trainingspakken. Het mooie is dat Extince de leeftijd van de eerste groep heeft, maar de kledingstijl van de tweede groep. Hij komt er mee weg. 

Het is de humor en zelfverzekerdheid in de verhalende tracks waar Extince de aandacht mee vast weet te houden. In ‘Don’t know dutch’ vertelt hij hoe hij een dame versiert in een pizzatent in Düsseldorf. Extince benadrukt dat dit verhaal echt gebeurd is. Het voelt als een nieuwe versie van ‘Viervoeters’ en laat zien dat zijn recente werk nog steeds van hoge kwaliteit is. Na het laatste nummer roept het publiek nog om meer maar helaas volgt er geen toegift. Dit was een dosis hiphop met de zachte G waar de stad met de harde G nog lang op kan teren.