Gitaaracrobatiek en oorsuizingen met The Hague Feedback Orchestra

Ode aan het Spuiplein

Remco van der Ham | Foto's: Jan Rijk ,

De nietsvermoedende passant zal afgelopen zaterdagmiddag wel even vreemd hebben opgekeken bij het passeren van het Spuiplein. Daar hadden zich op de trappen tegenover het gemeentehuis namelijk een kleine zestig gitaristen en bassisten verschanst met evenzoveel versterkers en een veelvoud aan decibellen. Onder de naam The Hague Feedback Orchestra werd een zestig minuten durend feedbackconcert gegeven die in de wijde omgeving te horen én te voelen was.

Zaterdag 19 juli, de dag dat eigenlijk de twintigste editie van Plein Open plaats zou vinden. Vanwege alle perikelen rondom het al dan niet bouwen van het Spuiforum konden er de afgelopen maanden geen evenementen worden gepland op het Spuiplein, iets waardoor ook het Life I Live Festival en TodaysArt naar andere locaties verhuisden. Nu het Spuiplein definitief behouden lijkt te worden, wordt met het feedbackorkest een ode gebracht aan het Spuiplein. Het evenement wordt geopend door de gloednieuwe wethouder van Cultuur Joris Wijsmuller, die laat weten erg blij te zijn dat het Spuiplein intact wordt gehouden, en Q65-gitarist Joop Roelofs, de eerste gitarist van Nederland (en daarbuiten?) die feedbackende gitaren op band vastlegde.
 
Onder leiding van dirigent Bart Schotman (Venus Flytrap, The Howl Ensemble) wordt een uur durend muziekstuk gespeeld waarbij het geluidsvolume langzaam maar zeker tot ongekende hoogten wordt gestuwd. Het gitaargeweld is enkele kilometers verder nog te horen. En waarschijnlijk ook te voelen. De instrumenten worden in allerlei bochten gewrongen om maar zoveel mogelijk feedback en andere geluiden te kunnen produceren. Om klokslag 17.00 uur komt het feedbackorkest weer tot stilstand en wordt de daaropvolgende  stilte opgedragen aan de slachtoffers en nabestaanden van de vliegtuigramp in Oekraïne.

Bekijk hieronder een fotoreportage van The Hague Feedback Orchestra.