Haags metalfestival Back Against The Wall - hoe, wie, wat, waar

“Het Paard zou eens lef moeten tonen en meer metal moeten programmeren”

Renate Heins ,

Met alweer de derde editie van het metalfestival Back Against The Wall (BATW), op 23 september aanstaande in de Bazart, lijkt het erop dat Den Haag een nieuw terugkerend muziekfestival rijker is. Tijd om de heren achter BATW - Xavier en Ramon - eens aan de tand te voelen.

“Het Paard zou eens lef moeten tonen en meer metal moeten programmeren”

Met alweer de derde editie van het metalfestival Back Against The Wall (BATW), op 23 september aanstaande in de Bazart, lijkt het erop dat Den Haag een nieuw terugkerend muziekfestival rijker is. Tijd om de heren achter BATW - Xavier en Ramon - eens aan de tand te voelen.

Ontstaan BATW
Ongeveer anderhalf jaar geleden was de eerste editie van BATW; een initiatief van Xavier en Ramon. Aanleiding: meerdere discussies op een internetforum voor metalheads, genaamd De Muur (hetgeen tevens de naam van het festival verklaart), hebben Xavier en Ramon ertoe bewogen een nieuw festival op poten te zetten. “Te veel gelul over een nieuw ‘Muurfest’ (waar bands bestaand uit leden van het internetforum de programmering vormden), maar te weinig actie”, aldus Xavier. Bovendien werden de desbetreffende Muurfesten primair in de uithoeken van Nederland georganiseerd. Tijd om het dichterbij huis te zoeken dus. Toevalligerwijs wilde de publiciteitsmedewerker van Bazart destijds graag meer metal in de Bazart, maar had hiertoe niet de juiste connecties. Xavier en Ramon bleken wel over die connecties te beschikken, maar niet over de benodigde middelen. Al gauw werden de krachten gebundeld en zodoende ontstond een samenwerkingsverband tussen de twee partijen. De geboorte van BATW was een feit.

Programmering
Niet alleen in verschijning, maar ook in muziekkeuze blijkt wel dat Xavier en Ramon hun gram uit vrij verschillende hoeken halen; waar Xavier zich wat meer bezighoudt met traditionele metal (thrash/death/heavy metal), heeft Ramon een voorkeur voor black/folk/doom metal. Het blijkt een harmonieuze samenwerking, waarbij regelmatig overlapping voorkomt; alle bands worden in overleg benaderd. Gezien de omvang van het festival, moeten de mannen zelf op zoek gaan naar bands om te programmeren. Hiervoor raadplegen zij filmpjes op YouTube en de beschikbare muziek op Spotify en MySpace. Naast “desk research”, gaan ze ook de boer op en wordt handig gebruik gemaakt van ‘vriendjespolitiek’; “We zijn omkoopbaar met bier en whisky”, legt Xavier met een flinke grijns uit. Over het wel of niet bewust boeken van publiekstrekkers ontstaat een korte discussie, maar over één ding zijn ze het eens; dè doorn in hun gezamenlijke BATW-oog: Agathocles. Deze Belgische grindmetal band (met meer dan 300 splits en 200 mini-cd’s  op hun naam) proberen zij al sinds de eerste editie te boeken - tot op heden zonder succes. Buiten dat zijn ze het ook eens over de achterliggende gedachte van BATW - plezier hebben. “We verdienen er niets aan; we drinken wat biertjes, we hebben lol en zowel de bands als de bezoekers hebben een leuke avond; als iedereen maar lol heeft!”, zegt Ramon. BATW draagt in ieder geval lekker bij aan het aanbod van metal in Den Haag.

Haagse metalscene
“Aanvankelijk dacht ik dat er weinig tot geen metal in Den Haag werd aangeboden”, geeft de van oorsprong uit Brabant afkomstige Xavier toe. Toen ze eenmaal op gang kwamen met de organisatie van BATW, bleek dit nog best mee te vallen. Beide heren geven aan dat Den Haag maar een kleine metalscene heeft, waarbij onderling weinig reclame wordt gemaakt. Met name Musicon wordt genoemd als een van de vaandeldragers van de Haagse poppodia voor deze muziekstroming, maar ook hier wordt een kanttekening bij geplaatst: “Ze zouden de mensen ermee moeten opzoeken”, zegt Ramon, “Er zouden meer bands gescout moeten worden, want het aanbod van Haagse metalbands is behoorlijk.”

Dat er een kleine scene is, blijkt ook wel uit het lot dat nieuwe Haagse rockkroeg ‘Kanslös’ ten deel valt; amper een jaar open en nu al problemen om de toko gevuld te krijgen. Volgens de heren had een kleiner pand beter uitgepakt, omdat zo’n grote tent gewoonweg niet snel gevuld is. Volgens de mannen is dit verklaarbaar: “Mensen komen alleen maar hun hol uit voor live muziek. Den Haag kent inmiddels een half miljoen inwoners, maar een metaltent opzetten - en in stand houden - lukt niet. Er is veel te doen, maar altijd door en met dezelfde mensen. Het Paard zou eens lef moeten tonen en meer metal moeten programmeren. En dan natuurlijk wel bands programmeren die veel publiek trekken, zoals Morbid Angel of Cannibal Corpse. Ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan 013 (Tilburg) of Baroeg (Rotterdam). Het Paard programmeert altijd weer bands die het ‘net niet’ doen. Ze hebben totaal geen gevoel met de hedendaagse grote namen, waardoor mensen niet de moeite nemen vanuit een andere stad naar Den Haag af te reizen. Baroeg timmert inmiddels al een hele tijd aan de weg en mag zichzelf nu terecht metaltempel van Nederland noemen”. Ook Saturnus, De Vinger, het Haags Pop Centrum en de Metal Detector worden genoemd als goede initiatieven, maar het kan nog wel wat beter. Hoe het ook zij, Xavier en Ramon zijn duidelijk trots dat ze een steentje kunnen bijdragen en roemen hun relatie met Bazart.

Samenwerking Bazart
Zoals gezegd, is de samenwerking eigenlijk als vanzelf gegaan. Aanvankelijk werden de gesprekken gevoerd met Martijn Verlinden, maar tegenwoordig verloopt het contact met Faye Soeters. Er is niet een vast samenwerkingsverband, maar zolang deze zo soepel verloopt als nu, zet het duo de samenwerking met Bazart graag voort. “We zijn zeker heel tevreden over de samenwerking met Bazart.” De enige keer dat het enigszins de mist inging, was tijdens de eerste editie. Na - vermoedelijk - een verkeerde inschatting van het bezoekersaantal door het personeel van Bazart, bleek het bier nog voor het einde van de avond uitverkocht. Op dat moment konden de bloeddoorlopen ogende, dorstige en inmiddels goed opgewarmde bezoekers hier niet om lachen, maar het levert wel een mooie anekdote op; “Een fout die Bazart niet een tweede keer zal maken”.

BATW III
In tegenstelling tot de voorgaande edities, doet BATW het nu met vier bands (voorheen vijf). Uit de vorige edities bleek dat het ombouwen te gehaast moest en de kans op uitloop te groot werd. Niet alleen voor de bands en Bazart een rustiger manier van werken, het is ook een gebaar van coulance naar het publiek van buiten Den Haag toe. Voorheen bleek dat het tijdschema van BATW in conflict kwam met het OV-programma van de bezoekers; zonde natuurlijk, wanneer het publiek niet de gehele line-up kan aanschouwen. Het was even worstelen, maar Ramon en Xavier staan weer vierkant achter de line-up van 23 september. Afgetrapt wordt met oudgedienden ‘Stronghold’ - een band die al circa tien jaar aan de weg timmert. Gezien het veelzijdige karakter van de band (“iedere metalfan herkent er wel wat in dat hem/haar bevalt”), was het een logische keuze om Stronghold het spits te laten afbijten. Hierna volgt de - naar Xavier’s bescheiden mening - nieuwe oldschool deathmetal sensatie Nailgun Massacre; een relatief jonge band, maar met een ouderwets, compromisloos geluid dat iedere liefhebber van deathmetal kan waarderen.

Als afsluiter van de avond staat het Haagse ‘Rosie’ op de speellijst. De BATW-breinen hebben bewondering voor de band dat zij de draad weer zo goed hebben opgepakt, na het ongelukkige heengaan van wijlen Arjen Thielsch. Met nieuwe zanger Hans Philipsen, is Rosie weer geheel op stoom en volgt aanstaande vrijdag ongetwijfeld een te gek feestje. Tot slot is er voor de diehards nog een afterparty met de jonge populaire Haagse coverband Birmingham Sunset. “Zorg dat je nog op je benen staat”, meent Ramon. Het concept van Birmingham Sunset is dat van een standaard coverband, maar het visuele aspect, de nummerkeuze en de uitvoering hiervan, maakt ze origineel. Mogelijk spelen ze die avond ook nog nummers van Slayer en AC/DC, speciaal voor BATW. “Dus komt allen; voor Satan!”, aldus de heren terwijl zij met een speelse twinkeling in hun ogen de glazen heffen om alvast te toasten op een succesvolle derde editie van BATW.