Haagse PopWeek 2010: de finale

De Kraaien, Noblesse, Soul Sister Dance Revolution, Rigby en meer

Annelies van Es, Remco van der Ham en Ferry Bovet | Foto’s: Ramond Jaggessar, Eefje Lammers en Peisam Tsang ,

De tiende en laatste dag van de Haagse PopWeek 2010; de finale in het Paard van Troje. Met Rigby en Gruppo Sportivo stonden een paar grote namen op het programma. Daarnaast traden de bands Noblesse, Soul Sister Dance Rebvolution en Starcatcher op en werd er afgesloten met een Ongetemd feestje met onder andere De Kraaien.

De Kraaien, Noblesse, Soul Sister Dance Revolution, Rigby en meer

De tiende en laatste dag van de Haagse PopWeek 2010; de finale in het Paard van Troje. Met Rigby en Gruppo Sportivo stonden een paar grote namen op het programma. Daarnaast traden de bands Noblesse, Soul Sister Dance Rebvolution en Starcatcher op en werd er afgesloten met een Ongetemd feestje met onder andere De Kraaien.

Het indierocktrio Noblesse speelt vanavond twee korte sets in de grote zaal van het Paard van Troje. Niet op het podium, maar midden in de zaal. De eerste set is om 20.45 uur, als net het publiek binnen begint te stromen, en de tweede om 23.00 uur, meteen na het optreden van Rigby. Tijdens de eerste set is het zichtbaar wennen, voor zowel de band als het publiek, maar tijdens de tweede set wordt alles goed gemaakt. De twee meegekomen danseressen van de voorstelling ‘We Are Not Humanity’ manoeuvreren zich lenig door de massaal om de band heen verzamelde menigte, de bandleden (met Kees Zuurbier op drums als vervanger van de naar Israël geëmigreerde Gideon Fresco) spelen vol overgave en het publiek kijkt ademloos toe. De unieke combinatie van een rockband met moderne danschoreografie blijft een boeiend schouwspel opleveren. Hoogtepunt in de set is het nummer ‘Life support’ dat zowel muzikaal als choreografisch subtiel naar een climax toewerkt. Met het “oudje” ‘Sound the alarm’ wordt het indrukwekkende optreden afgesloten. (RH)

Na het optreden op de vloer van de grote zaal door Noblesse mag Soul Sister Dance Revolution het spits afbijten op het podium in de grote zaal van het Paard. Ongewoon voor de vroege avond tijdens de finale van de Haagse PopWeek, maar toch staat de zaal aardig vol. Met hun swingende alternatieve rocksongs weten de vijf mannen het publiek bij het raken van de eerste noten al in te pakken. Gooi hierbij nog een lekkere sixties beat en wat podiumbeesten en je hebt een stomend optreden. Wat jammer is, is dat het energieke vooral komt vanuit de rechterkant (door het publiek gezien) van het podium. Zanger Thomas van der Want en toetsenist Camiel Meiresonne trekken wat betreft podiumpresentatie de kar. Het gemêleerde publiek, zingt, rockt en danst vol plezier op ‘Soldiers of love’. De toon voor een heerlijk avondje uit hebben de heren in ieder geval gezet. Misschien gaat hun wens de prijs voor beste live act te winnen, volgend jaar in vervulling? (AE)

De grote zaal staat afgeladen vol als Rigby ten tonele verschijnt. In de aankondiging van Rene Bom wordt weer verwezen naar het feit dat Rigby vorig jaar de huisband was van het televisieprogramma De Wereld Draait Door. De band zelf bestaat niet geheel uit Hagenezen, maar Lars Starrenburg (bas) en Fredo Wagner (gitaar) worden speciaal door zanger Christon Kloosterboer voorgesteld. Het optreden van de band begint nogal kalm. Alsof er wat zenuwen meespelen. Niet gek, want deze avond brengen de heren wat nieuwe nummers ten gehore, waaronder ‘Tell me’, ‘Solid ground’ en ‘Together’. Wat de nieuwsgierigheid nog meer wekt naar de opvolger van hun eerste cd ‘Everything Must Go’. Het tweede album van de heren is inmiddels opgenomen en later dit jaar volgt de eerste single. Zoals frontman Christon zelf zegt, gaat het vooral over wat de band de afgelopen tijd heeft doorgemaakt. Later in de setlist komt de vaart er lekker in. Met ‘One song’ en ’Everything must go’ pakken ze het publiek helemaal in. (AE)

In de line-up van deze slotavond vormt Gruppo Sportivo misschien een beetje vreemde eend in de bijt. Hun grootste hits stammen uit de tijd dat vele van de andere optredende muzikanten nog in luiers liepen (en dat is nog optimistisch gesproken). Maar complimenten voor de organisatie om ze toch te programmeren en zo ook de oudere popliefhebber te plezieren. Bij het optreden zijn dan ook de nodige swingende veertigers waar te nemen. Echter, en wel zo leuk om te zien, ook de jongeren lijken de muziek prima te kunnen waarderen. De liedjes - driekwart van de set is zo’n 30 jaar oud - hebben de tand des tijds prima doorstaan. Met ‘Mission a Paris’ wordt swingend van start gegaan met een hoofdrol voor zangeressen Inge Bonthond en Judith Olthuis, die vanavond de vakantie vierende vaste kracht Lies Schilp vervangt. De ingestudeerde danspasjes en gebaren van de dames kom je tegenwoordig niet veel meer tegen, maar ze geven het optreden hun charme en het hoort gewoon bij Gruppo. Halverwege de set komen auteurs Erik Bindervoet en Robbert-Jan Henkes hun boek over Hans Vandenburg aan de band overhandigen. De hits blijven bewaard tot het eind: in snel tempo volgen ‘Rock’n roll’, ‘Beep beep love’ en ‘Hey girl’ elkaar op. Grote afwezige is ‘Disco really made it’, dat wel op de setlijst vermeld staat. En zo tegen het eind van de set zijn al wel veel mensen overgestoken naar de kleine zaal, waar Starcatcher de hooggespannen verwachtingen waar mag maken. (FB)

Vorig jaar won het viertal van Starcatcher nog de Haagse Popprijs voor Aanstormend Talent. Naar eigen zeggen spelen ze al voor de negende keer tijdens de Haagse PopWeek. Maar zanger/bassist Jesse vermeld toch nog even dat er nog steeds flink wat zenuwen opspelen voor dat ze het podium betreden. Tijdens het optreden is daar niets van te merken. Voor een tjokvolle kleine zaal laten de mannen zien waar ze goed in zijn. Ondanks de wat jonge leeftijd zetten ze een volwassen geluid neer, wat elke keer steeds beter uit de verf lijkt te komen. Deze avond hebben de heren van de symfonische rock een gastmuzikant, Leah, die de band begeleid op klarinet bij de nummers ‘The hourglass’ en ‘Lies’. Dit verrassende uitstapje kan het publiek zeker waarderen. Als afsluiter van hun eigen swingende versie van ‘Freestyler’ (Bomfunk MC's) laten ze zien dat de prijs vorig jaar niet naar de verkeerde band gegaan is. (AE)

Tijd voor een Ongetemd feestje! De Kraaien, winnaars van de Valtifest-battle 2010 en Haagse urban sensatie prediken lol. Als deze act niet op je lachspieren inwerkt, dan is er echt wat mis. Beroemd om hun podiumact weten ze ook vanavond wat neer te zetten, het enige wat mist zijn de bekende rookbommen en confettikanonnen. De feestelijke entourage is carnavalesk uitgedost en door de maskers onherkenbaar. Er gebeurt zoveel op het podium dat je ogen het nauwelijks kunnen bijhouden. Dit wordt mede veroorzaakt door de tig-bandleden en hysterische outfits. Zelfs de drank vliegt om je oren. Maar deze chaos omlijst de beats en geinige teksten - zo brengen ze onder andere ‘Kroket’, ‘Je paai en je maai’ en ‘Spigiaai’ ten gehore - en zorgt voor een vrolijke gekte die ook doordringt tot de achterste rijen in de zaal. Feestje! (AE)

Voordat de Haagse PopWeek wordt afgesloten met een flinke dosis dance tijdens de Ongetemd Afterparty, is er nog een speciaal optreden van de Supra Naturals. Dit producer-duo bestaande uit drummer Kit Carrera en bassist Youri de Bruijn heeft de afgelopen tijd flink gewerkt aan een aantal live-sets. Anders dan veel producers brengen zij vandaag naast het opgenomen gedeelte zelf ook de drumpartijen en baslijnen voor hun rekening. Ze zorgen met hun enthousiasme voor een feestje. Natuurlijk krijgt alles nog een speciaal randje doordat voor vandaag tijdens de Haagse PopWeek er gastoptredens zijn van onder meer Janneke Nijhuijs, Linda van Leeuwen en Patrick Smith.  Met z’n allen zorgen ze voor leuke remixen van bekende tracks, met een leuk eigenwijs en ongetemd randje. Aanstaande vrijdag (29 oktober) treedt Supra Naturals op gedurende de openingsdag bij de Popcentrale in Dordrecht. (JT)