Powerpop met filmische elementen van Hollandse Nieuwe Mama Loo

Edwin de Herder: "Ik kan wel stellen dat ik mooie liedjes schrijf"

Mama Loo is een artpop-trio uit Amsterdam dat al twee platen uitbracht op het label Skipper Boetlek. Hun derde moet in het najaar verschijnen. Een trip naar Finland staat in de agenda en ook beginnen naar eigen zeggen de platenmaatschappijen zich te roeren. Hoog tijd voor een kennismaking met Mama Loo, de Hollandse Nieuwe van deze week.

Edwin de Herder: "Ik kan wel stellen dat ik mooie liedjes schrijf"

Edwin de Herder is gitarist, zanger en liedjesschrijver van Mama Loo, een artpop-trio uit Amsterdam. Hun derde plaat moet dit najaar verschijnen en een trip naar Finland staat in de agenda. Er is interesse van de gevestigde platenmaatschappijen, maar De Herder kiest als puntje bij paaltje komt toch voor Skipper Boetlek, een kunstenaarscollectief waar de band warme gevoelens voor koestert.

WIE OF WAT IS MAMA LOO?
“Een trio dat experimentele powerpop met een filmisch randje speelt. Soms zijn we met zijn vieren; bij akoestische optredens en plaatopnames speelt er een trompettist mee. We hebben inmiddels twee cd’s gemaakt op het label Skipper Boetlek en in het najaar volgt waarschijnlijk een derde. We treden geregeld op. Momenteel heeft de band aanbiedingen uit Amerika, maar ook uit Finland. Daar gaan we in de winter voor één of twee weken naar toe. Lijkt me vreselijk leuk.”

VANWAAR DE NAAM?
“De Mama Loo van Pipo de Clown ja. Dat is een jeugdliefde van me. Ik vind dat een naam niet zo pretentieus hoeft te klinken. Misschien móet dat zelfs niet. Mama Loo heeft iets ‘lossigs’. Door de muziek krijgt een naam vanzelf lading.”

HET 3VOOR12-OORDEEL: ARTPOP
“Prima. In recensies wordt mijn manier van werken wel eens vergeleken met Brian Eno. Vind ik helemaal niet verkeerd.”

KEUZES:
SKIPPER BOETLEK OF ‘GEVESTIGDE’ MAATSCHAPPIJ?

“Mama Loo heeft twee platen uitgebracht op Skipper Boetlek. Dat is een kunstenaarscollectief, een beetje refererend aan de punktijd. Het brengt mensen bij elkaar die bezig zijn met films, toneel, muziek en verhalen. Al het werk kwam eerst uit via cd-roms die je vrij mocht kopiëren; nu komt het uit via internet. Wat een platenmaatschappij betreft: ik heb voor Mama Loo een tijd niet zoveel contact gezocht met labels. Nu wel, en het werpt gelijk zijn vruchten af. Ik sprak gisteren iemand die zei: ‘Nou, de Amerikaanse en de Japanse markt zie ik wel zitten voor jullie.’ Maar als ik moet kiezen, ga ik toch voor Skipper Boetlek, omdat het uit idealisme is ontstaan.”

SPEELS OF BLOEDSERIEUS?
“Speels dan maar.”

KUNSTENAAR OF MUZIKANT?
“Muzikant. Ik ben met geluid bezig.”

WAAROM MAAK JE EIGENLIJK MUZIEK?
“Ik zat ooit op de mavo, waar ik een leraar had die piano en gitaar speelde. Ik speelde al piano en wilde ook gitaar spelen. Leek me veel spannender.”

WAT WIL JE BEREIKEN?
“Mooie liedjes schrijven. Dat zegt natuurlijk iedere muzikant, maar ik kan wel stellen dat ik daar mee bezig ben. Ik maak iets waar ik blij van wordt. Dat klinkt allemaal heel heilig, maar zo is het. Een groot publiek bereiken wil ik best, maar wel via de muziek die ikzelf heel mooi vind.

WAAROM MOETEN MENSEN NAAR MAMA LOO KOMEN KIJKEN?
“Omdat ze met een blij gevoel weer weg gaan.”

Beluister het hele interview met Edwin de Herder in Dubbel Check.