De Haagse psychrockformatie Heath heeft wat te vieren. Op de dag dat de volwaardige langspeler Isaak’s Marble ter aarde komt, geeft het zwoele kwintet een wervelende show in een uitverkocht PAARD. Dat Heath veelbelovend is, zal menig lezer van dit prachtplatform al lang weten. Echter, dat Heath de potentie heeft om zichzelf moeiteloos in de muzikale canon van Nederland te kerven, is wél nieuw en zal de band de komende tijd ongetwijfeld bewijzen. De muziek, de podiumprestatie, het vanzelfsprekende zelfvertrouwen: Heath heeft het allemaal ruimschoots in huis. Met ogenschijnlijke ontspanning werkte de band zich door een twee uur durende caleidoscopische set waarbij de muziek direct resoneerde met het publiek. Heath is klaar voor het grote werk. Zoveel is zeker.

De uitverkochte show wordt kundig opgewarmd door de Amerikaanse soloartiest VAN TASTIK. Een mooi muzikaal palet aan persoonlijke ervaringen en indrukken passeert de revue. Gewapend met gitaar, basdrum, hi-hat, hamer en een stuk ijzer weet VAN TASTIK het publiek wonderwel mee te krijgen in zijn bluesy Americana-muziek die bij vlagen smaakte als Tenacious D gemixt met 16 Horsepower. Nummers over pesten, automutilatie en gedumpt worden voor Valentijnsdag spoelen over het almaar enthousiaster wordende publiek en vind een hoogtepunt bij het laatste nummer waarin VAN TASTIK door de kleine zaal van het PAARD stiefelt terwijl alle aanwezigen meeklappen en -stampen op zijn voorzet. Dat één persoon een hele zaal in zijn greep kan krijgen, wordt hierbij bewezen. En met een liefdevolle shout-out naar de mannen van Heath sluit hij zijn set af met de woorden: ‘These dudes are tearing up the city.’ En zo geschiedde.

(Tekst gaat verder onder de foto)

VAN TASTIK

VAN TASTIK

VAN TASTIK

VAN TASTIK

Heath kwam, zag en overwon. Moeiteloos. Net als een professionele golfer en tennisspeler hanteert het Haagse vijftal de ijzeren regel dat ontspannen spel het beste resultaat sorteert. De integrale plaat Isaak’s Marble wordt vloeiend gespeeld, evenals alle nummers die Heath momenteel voorradig heeft (wat ongeveer twee uur pure Haagse kwaliteit bij elkaar is). Negen formidabel gespeelde tracks die hun weg vinden in de oren, harten en heupen van alle aanwezigen, maakt het besef zonneklaar dat Heath alles in huis heeft om écht groot te worden. Wat nog niet eens heel lang geleden zeer bescheiden begon – losse tracks die rustig werden gestreamd – komt alles nu in een stroomversnelling die probleemloos naar hogere echelons zal stijgen.

Uw Haagse 3voor12-correspondent had het genoegen Heath onlangs te zien bij het prestigieuze undergroundfestival Roadburn te Tilburg alwaar de formatie twee volle sets speelde; een aangekondigde en een verrassingsset. Het feit alleen al dat een kwalitatief hoogstaand showcasefestival als Roadburn twee volle blokken inruimt voor een nieuwe band, spreekt boekdelen. Heath ontstijgt alle normale normen van aanstormend talent. Heath ís talent. Talent dat zich kan meten met illustere voorgangers à la The Doors en Grateful Dead. De vanzelfsprekende knaldrang van de Haagse formatie is dermate overtuigend dat het nog maar de vraag is hoe lang het duurt voordat het vijftal op massale festivals en in dito zalen des lands zal spelen. Uw correspondent oordeelt dat dit niet lang meer zal duren. En met Isaak’s Marble als psychedelisch wapenfeit – evenals de daarvoor reeds uitgebrachte tracks zoals 'Birdie', 'Atalantis' en 'Calm the Rivers' – is niet alleen Den Haag, maar het gehele land een muzikale aanwinst rijker.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Na twee uur dansen, amechtig aanhaken op alle harmoniserende extase, crowdsurfen en zeepbellen blazen (wat door een aanwezige buitengewoon serieus werd volgehouden) bewijst Heath waartoe het in staat is: extase, liefde voor muziek en volbloedige camaraderie. Niet alleen toont Heath diens kunsten. De band bewijst vooral dat goede, uitgesponnen en integer doorvoelde muziek te allen tijde gehoor vindt bij een hongerig publiek van alle leeftijden. Met Heath is de échte Haagse rockrenaissance een feit. Heath, Heather, Heathest. Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.